De prijzen kunnen dus naar de tienduizenden dollars stijgen, afhankelijk van korte of lange vluchten. Verstoringen in de olievoorziening kunnen de brandstofkosten voor luchtvaartmaatschappijen veranderen. Dezelfde dingen die de benzineprijzen beïnvloeden, zullen dat ook doen bij de kerosineprijzen.
In het afgelopen jaar verdubbelde de prijs van kerosine grofweg tot vandaag zo'n 1,142 dollar per kilogram. Dat is toevallig precies hetzelfde bedrag in euro's omdat de wisselkoers vandaag 1 euro voor 1 dollar is. Voor die 1,14 euro koopt een vliegbedrijf 12 kilowattuur (kWh) aan energie.
De productie daarvan is een nogal kostbaar proces. Hoeveel kost die dan in vergelijking met kerosine? Waterstof kost tussen de €1 en €2 per kilo, en vliegtuig kerosine kost rond de €0,40 per liter.
De eerste versie, de 747-100, verbruikte grofweg 11.800 kilo brandstof per uur, voor 366 passagiers. Een moderne Boeing 787-9 Dreamliner kan ongeveer 290 mensen meenemen, en verbruikt daarbij rond de 5.600 kilo brandstof per uur.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
Het vliegtuigje haalt 180 kilometer per uu. Met een volle tank kan je vijf, zes uur vliegen.
KLM zal vanaf vandaag alle vluchten vanuit Amsterdam vullen met 99,5 procent fossiele kerosine en 0,5 procent duurzame vliegtuigbrandstof (SAF, gemaakt van biomassa). De meerprijs berekent KLM door in de ticketprijs en varieert van 1 tot 12 euro.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Al jaren kritiek. Dat geldt onder meer voor de vrijstelling van accijns op vliegtuigbrandstof kerosine. In tegenstelling tot automobilisten hoeven vliegtuigmaatschappijen geen accijns te betalen over de brandstof die ze kopen. Dat is milieu- en consumentenorganisaties al jarenlang een doorn in het oog.
De luchtvaart heeft een uitzonderingspositie als het gaat om het betalen van belasting. Sinds 1946 is vliegen vrijgesteld van btw op tickets en accijns op kerosine. Vliegen zou belangrijk zijn voor het bewaren van de vrede in de wereld en moest daarom groeien.
Vliegtuig vliegt twee keer zo zuinig als auto
De winnaar, de vierpersoons Taurus G4, vloog 320 kilometer twee uur, waarbij het vliegtuig acht liter brandstofequivalent gebruikte. Dus per passagier per liter brandstof 160 kilometer afstand.
Zonder wind verbruikt de Boeing 737-800 ongeveer 358 liter per 100 km, dat is ongeveer 1 op 0,3. Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Cargo – De Antonov 225
Met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88,4 meter is de Antonov An-225 het allergrootste vliegtuig ter wereld. 'Mrija' (droom), zoals het vliegtuig ook wel wordt genoemd, maakte zijn eerste vlucht op 21 december 1988.
250 km per uur
Een vliegtuig waarmee je vaak op vakantie gaat, zoals een Boeing 737, gaat gemiddeld ongeveer 250 kilometer per uur. Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan.
Vliegtuigen zijn enorm snel. Zeker als je het vergelijkt met je auto of fiets. Natuurlijk is hierbij het type vliegtuig en het gewicht van belang. De Airbus A380 kan een snelheid halen van meer dan 1.000 kilometer per uur!
In het grootste model, de Boeing 747 8, kunnen maximaal 605 passagiers zitten. Boeing 747 Prijs: Door de lange geschiedenis van de Boeing 747 hebben de kosten door de jaren heen natuurlijk sterk geschommeld. Onlangs kostte een nieuw model ongeveer 250 miljoen euro.
"Op Schiphol de aanleg en exploitatie van alle vaste brandstoffaciliteiten", begint Winters te vertellen. AFS is een joint venture van KLM / Air France en zeven oliemaatschappijen en bestaat sinds 1967. Via pijpleidingen vanuit Amsterdam en Rotterdam wordt de kerosine richting Schiphol getransporteerd.
Benzine bestaat uit de lichtere fractie van de distillatie en bevat koolwaterstofketens van 4 tot 12 koolstofatomen (C4 tot C12), is zeer vluchtig, heeft een lage viscositeit en heeft een laag kookpunt. Kerosine is de middenfractie van de distillatie en bestaat uit koolwaterstoffen met een lengte van C12 tot C16.
Steinbuch: “Per liter e-kerosine heb je ongeveer 25 kWh aan elektrische energie nodig om het te maken”.
Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.