Invoerrechten: Importeer je ene motor van buiten de eu dan betaal je bij het invoeren in Nederland 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de kosten van verschepen.BTW: Over de aankoopprijs+kosten verschepen+invoerrechten betaal je 21% BTW.
U moet de motor laten onderzoeken bij een keuringsstation van de RDW. De motor heeft bijvoorbeeld een typegoedkeuring van de RDW nodig. U moet het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Op de website van de RDW leest u alles over het aanvragen van een Nederlands kenteken.
Het kost je wat meer tijd, maar vaak is het voordelig om een motor te importeren uit Duitsland of België. Doordat er in beide landen geen bpm bovenop de nieuwprijs wordt berekend, zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland.
Hoe bereken je de BPM voor een motor
De basis BPM voor een motor is vrij eenvoudig te berekenen, het BPM bedrag voor een motor is namelijk exact 19.4% van de netto cataloguswaarde toen de motor nieuw geleverd werd.
RDW keuring +- 100 euro. Kentekenplaat maken +- 25 euro. Brandstofkosten. Mogelijk: kosten huur aanhanger of busje.
Nederland staat sinds jaar en dag bekend als een van de duurste landen om een motorvoertuig aan te schaffen. Dat komt voornamelijk door de hier gebruikelijke luxe-belasting genaamd BPM. En als het aan de overheid ligt, dan wordt dat binnenkort nóg duurder, aldus de Bovag.
Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland.
Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Dus in feite gaat er van elke nieuwe motor 19,4 procent BPM naar de schatkist, plus nog eens 21 procent btw.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
Deze gegevens staan vermeld in het kentekenregister en op www.rdw.nl. De registratie van de catalogusprijzen vindt plaats op verzoek van de Belastingdienst.
U moet wachten tot de melding (van bijvoorbeeld schade) uit het kentekenregister is verwijderd of totdat u een kentekenbewijs van ons heeft ontvangen. Dit kentekenbewijs sturen wij binnen 4 werkdagen naar het adres van de persoon die het voertuig op naam heeft.
Autobelastingen in België: geen BPM, wel BTW
In België bestaat de BPM niet. Wel moeten onze buren ook BTW betalen over hun nieuwe auto, 21 procent. Daarnaast hebben ze bovendien een andere vorm van CO2-straf.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Blijkt na verwerking van uw aangifte dat u bpm moet betalen? Dan proberen wij u binnen 7 werkdagen een betaalbericht te sturen. Na ontvangst van uw betaling geven wij aan de RDW door dat zij de kentekencard voor uw motorrijtuig kunnen afgeven.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Lange wachttijden vanwege Corona
Vanwege Corona zijn de RDW-keuringsstations een tijdje dicht geweest. Daarnaast hebben zij om het risico op corona te beperken, het klantcontact in de RDW-keuringshal en aan de balies geminimaliseerd. Hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor een importkeuring circa 8 weken.
Motorwijziging. Bij een wijziging aan de motor moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een wijziging van de motorcode of het motortype, de brandstofsoort het aantal cilinders en de cilinderinhoud.
Als de motor niet meer dan 70kW vermogen heeft, kan dit via de RDW bij afdeling IKS. Je kunt de motor dan begrenzen, een uitdraai maken op een testbank en bij de verzekering aangeven dat je op deze manier rijd.