Je kan meedoen vanaf € 1.395,00 exclusief BTW. Dit is inclusief dokterskeuring en examengeld van de KNAF (KNAC Autosport Federatie).
Om een Autorensport licentie aan te kunnen vragen moet u met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kunt u doen bij een KNAF erkende raceschool.
Hoelang zijn het KNAF-examen en een licentie geldig? Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen.
Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit. U heeft de licentie nodig om deel te mogen nemen aan autoraces op een gesloten en verhard circuit. Voor de allerjongste coureurs is er een speciale TEST-licentie. Deze kan behaald worden door kinderen vanaf 14 jaar.
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De KNAF schat dat je voor een seizoen van maximaal acht races niet meer dan 15.000 euro kwijt hoeft te zijn. De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Alleen het inschrijfgeld voor een rally bedraagt in Nederland al rond de 650 euro. Daarnaast heb je natuurlijk de brandstofkosten, het onderhoud en ontkom je er niet aan dat er af en toe wat stuk zal worden gereden. Ook zul je soms overnachtingskosten moeten maken tijdens een rally.
Met de digitale racelicentie op KNAF Digital krijg je toegang tot tal van extra's, zoals meedingen naar prijzen(geld), toegang tot exclusieve competities en andere mooie (kortings)acties. Hier lees je stap voor stap hoe je de licentie aanvraagt en gebruikmaakt van de extra's.
Wat is een licentie? Om goed verzekerd motorsport te beoefenen heb je een licentie nodig. MON heeft voor alle rijders een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Voor startbewijshouders zit daar ook een persoonlijke ongevallenverzekering bij.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Kosten van een Formule 1 motor – €4.000.000.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.
De FIA Single Seater Commission's Technical Working Group heeft het afgelopen jaar een nieuwe auto laten ontwikkelen die betaalbaar moet zijn. De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen.
Qua banden zijn alleen van het type Yokohama (controlled) toegestaan. De Saloon Stockcar klasse is een low budget klasse. Een tweedehands auto kost tussen de 1300 en 6000 euro. Auto's kunnen natuurlijk ook nieuw worden gebouwd conform het technisch reglement, klik hier.
Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Mits ze geïnteresseerd zijn, uiteraard. Als we het allemaal zo'n beetje bij elkaar optellen, dan komen we uit op een bedrag richting de acht miljoen euro om in de Formule 1 te komen.
Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie). Tegen de huidige wisselkoers komt dat neer op 143 miljoen euro, maar alle uitgaven van het team (minus de coureurssalarissen en een paar andere uitzonderingen) moeten daaruit worden betaald.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.