Wat kosten boten van het merk Kruiser? Boten van het merk Kruiser die op Botenbank te koop staan, kosten tussen 100 € voor de basismodellen en 10.000 € voor de meest geavanceerde modellen.
Een boot van 10 meter kost ongeveer € 6000,- per jaar is de conclusie. Wij hebben twee boten, te weten een ex-zeil katjuitbootje van 5,2 meter voorzien van een buitenboordmotor, 9,9 pk high trust (nieuw aangeschaft) en een kajuitsloep van 7,3 meter met een dieselmotor van 50 pk.
Wat neerkomt op minimaal 2,5 miljoen euro per meter. Zelfs op de tweedehandsmarkt betaalt u dergelijke prijzen als u iets met exotica hebt.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Wat kost een vissersboot? De prijs hangt natuurlijk van veel factoren af: Grootte, motor, materiaal, enz. De prijsklasse voor een vissersboot ligt tussen 200€ en 1500€.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Zoals eerder gezegd, kost een boot veel geld. Afhankelijk van je eigen handigheid kan je rekenen op jaarlijkse kosten van zo'n 10 tot 20 procent van de aanschaf prijs. Een winterstalling in een loods kost al snel € 3.000,-. Een leuke haven in de zomer ook een paar duizend euro.
Boten van het merk die op Botenbank te koop staan, kosten tussen 24.500 € voor de basismodellen en 24.500 € voor de meest geavanceerde modellen.
Het startsalaris bedraagt tussen de 1.700 en 2.500 euro per maand, inclusief slaapplek op de boot en maaltijden. Klim je hoger op de ladder dan kun je zo'n 4.000 euro per maand bijschrijven op je bankrekening.
Logger 25 Meter Tweemaster boot te koop, Zeiljacht, € 925.000.
De Jet Capsule-boot kan dertien mensen meenemen.
1. Eclipse – 1 miljard dollar. Last but not least hebben we uiteraard de “Eclipse”, het 165 meter lange megajacht van niemand minder dan Roman Abramovich en is momenteel officieel nog steeds het langste jacht ter wereld ooit gemaakt.
Kosten van antifouling varieren tussen de € 25,- en € 80,- per liter, afhankelijk van het soort- en merk antifouling.
Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.
Polyester, staal of aluminium
Aluminium is lichter, sterker (langer bestand tegen zware krachten en corrosie door zeewater) maar ook duurder. In geval van schade zul je een schip met stalen romp eenvoudiger kunnen (laten) repareren dan bij polyester; zeker in het buitenland.
Goed onderhouden, grotere, oudere boten van kwaliteitsmerken blijken nu wel zeer waardevast. De daling valt mee voor luxe, grotere jachten van polyester of van goed geconserveerd staal, ongeacht de leeftijd. Er is zelfs een kleine opleving in mooie, klassieke rompvormen die de moeite van het refitten waard blijken.
In ieder geval moet je geduld hebben. Het hele proces van een schip kiezen en vervolgens kopen kost nou eenmaal tijd. En vooral als je zelf jouw perfecte boot wil laten bouwen, kost dit enorm veel tijd. Het duurt namelijk tussen de 2 en 4 jaar om een mooi jacht te bouwen.
De wind in je haren, het geluid van het kabbelende water onder je en de zon op je gezicht: varen is het ultieme gevoel van vrijheid. Dobberend op het water ben je letterlijk even los van de grond. Het deinen van de boot op de golven heeft op veel mensen een rustgevend effect.
Gewoon met je boot ergens aanmeren en er permanent blijven wonen, is jammer genoeg niet toegestaan. Elk stukje water is namelijk eigendom van een gemeente, en die zal je geen permanente ligplaats toekennen wanneer je er niet gedomicilieerd bent.
Met een nieuwe motor stijgt uw boot immers een stuk in waarde.” Eén van die vier is te verleiden tot het noemen van een bedrag voor algehele revisie: “U moet rekening houden met iets tussen de 7000 en 9000 euro.” Ik heb niets tegen een 'Japanner' in mijn boot, maar hij komt er niet in via een verkooppraatje van iemand ...
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.