Bij het klassieke abonnement kan je een klassewissel (voor een dag) laden bij een kaartautomaat. Voor een weekenddag kost dat €5 (en bij vrij reizen doordeweeks €9 of €25 afhankelijk van of je in de daluren of de spits wilt reizen, maar dat is dus voor Dal Vrij en Altijd Vrij).
Kan ik een keuzedag upgraden naar de 1e klas? Ja, dat kan via de kaartautomaat en kost 6 euro. Na het ophalen van de Keuzedag, houd je de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-kaartautomaat. Kies vervolgens op het scherm “Wijzig klasse Huidig: 2e”.
Klassewissel voor Keuzedagen
Als u met Keuzedagen reist, kunt u van maandag tot en met zondag voor € 5 bij de NS-Kaartautomaat een Toeslag 2-1 kopen. U laadt eerst uw Keuzedag en daarna de Toeslag 2-1.
Kan ik met mijn studentenreisproduct reizen met de 1e klas? Nee, met het studentenreisproduct kun je alleen vrij reizen met de 2e klas.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is.
Als je met het openbaar vervoer naar het buitenland reist, kun je in Intercity Berlijn, Intercity Brussel en ICE International tot de Nederlandse grens gebruikmaken van je studentenreisproduct.
De vergoedingen voor een studentenreisproduct staan op de website van DUO. Het reisproduct geldt voor de officiële duur van de opleiding + 1 jaar. Studenten die een opleiding volgen van 4 jaar, kunnen dus 5 jaar vrij of met korting in het openbaar vervoer reizen.
Het abonnement kost €5,10 per maand en als u het nu snel aanvraagt kost het de eerste drie maanden €2,50. Dan hoeft uw man geen abonnement te kopen, maar kan hij met 40 procent meereizen. Hij moet wel een eigen chipkaart hebben.
In onze nieuwe en vernieuwde treinen vind je geen eerste klas meer, maar een volledige trein met dezelfde hoogwaardige kwaliteit en voorzieningen. Bovendien is in iedere trein een afgesloten stiltecoupé én een werkcoupé aanwezig. Met het verdwijnen van de eerste klas verdwijnt ook het eersteklas tarief.
Daluren. De daluren, oftewel de tijden buiten de ochtend- en middagspits, zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. NS heeft verschillende reisproducten die extra korting bieden tijdens de daluren.
Hoe u kunt upgraden
Koop uw upgrade naar Premium Comfort Class of Business Class tijdens het online inchecken. U kunt ook een upgrade naar Premium Comfort Class of Business Class kopen op een van de selfservice kiosken op het vliegveld, zelfs nadat u al bent ingecheckt.
Het is mogelijk om een upgrade aan te vragen op de dag van vertrek. Dit tarief ligt tussen de €450 en €0,-, waarbij je afhankelijk van je tariefklasse een bepaald bedrag betaald.
De goedkope maandkaarten voor het Duitse openbaar vervoer, de 9-euro-tickets, krijgen voorlopig geen vervolg. Hoewel de zomeractie een succes was, kan de regering het niet eens worden over een vervolg. Bijn 40 miljoen tickets waren half augustus verkocht.
Hoe koop je een 9 euro ticket? Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Krijg ik een boete als ik met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas zit? Ja, op dat moment heb je geen geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Je krijgt dan een boete van 50 euro plus de kosten van een 1e-klasticket en administratiekosten.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Klassenindeling. De treinen in Nederland en België, alsook in de meeste andere landen, kennen er twee: de 1e klas en de 2e klas. In de 1e klas is er in vergelijking met de 2e klas meer ruimte (bredere en gestoffeerde stoelen, extra beenruimte) en in een aantal nieuwere treinen een stopcontact.