Voor een gemiddelde nieuwe accu, meestal tussen de 400Wh en 500Wh, kunt u verwachten tussen de €350 en €550 te betalen.
De rekensom
Een gemiddelde accu heeft 500 Wh nodig. Je kunt vervolgens de volgende rekensom maken: €0,25 : 1000 x 500. Dit komt neer op €0,12 cent. Met een accu van 300 Wh geldt de: €0.25 : 1000 x 500 = €0,075 cent.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grotere 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Gemiddeld kost het volledig opladen van een standaard accu met 400 Wh ongeveer 16 cent. De prijs voor het opladen van een accu van 600 Wh is dan ook iets hoger (24 cent). Hoe groter de capaciteit van de fietsaccu, hoe meer het kost om deze op te laden.
Kosten per kWh voor het opladen van de accu
Gemiddeld betaal je in 2023 ongeveer 25 cent per kWh. Dit betekent dat als je een uur lang 1000 watt verbruikt, het je ongeveer 25 cent kost.
Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer. Over het algemeen is 300 Wh goed voor 35 tot 40 kilometer, bij een gemiddeld gebruik van de trapondersteuning.
Een elektrische fiets met een accu van 400Wh geeft je net wat meer bereik dan de instap-accu, want hiermee kan je al snel 65km afleggen zonder tussendoor op te laden. Een elektrische fiets met een 400Wh accu is de perfecte keuze als je de e-bike voor iets langere stukken gebruikt of er in het weekend op uit gaat.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
De elektrische fiets is de laatste jaren flink in kwaliteit verbeterd, oudere modellen zijn technisch gedateerd en hebben met name een beperkte actieradius. Een fiets van het begin van het vorige decennium, met ruim meer dan 20.000 kilometer op de teller, heeft feitelijk geen grote waarde meer.
Best getest Consumentenbond 2023: Dutch ID Phantom S75.
Helaas gaan e-bike accu's niet voor eeuwig mee. De meeste batterijen hebben een levensduur van ongeveer 5 tot 6 jaar. Daarna zal je de accu goed moeten onderhouden, om dieptelading te voorkomen. Lees ook: welke accu kun je het beste kiezen voor je elektrische fiets.
Maar hoeveel bespaar je eigenlijk met een e-bike? Als je elke dag 10 km aflegt en we gaan uit van een elektriciteitsprijs van € 0,0019 per kilometer en een benzineprijs van € 0,11 per kilometer, dan heb je met de e-bike slechts ongeveer 0,019 € per dag uitgegeven, terwijl je met de auto ongeveer 1,10 € betaalt.
Eén paneel is meer dan genoeg om een fiets op te laden. ' Maar is het dan niet mogelijk een zonnepaneel op je fiets te plakken, voor bijvoorbeeld een tocht door de Australische woestijn, waar veel zon is en weinig stopcontacten.
De rekensom in dit geval is: € 0,25 / 1000 x 400 = 0,10 euro. Het kost dus 10 cent om je accu geheel op te laden. Stel dat je deze accu twee keer per week moet opladen, dan ben je in totaal in een jaar 10,40 euro kwijt aan oplaadkosten. We geven nog een voorbeeld.
Een lege accu ziet de ANWB niet als een pechgeval. Toch hoef je niet alle kosten zelf te betalen. Of je auto weggesleept wordt of wordt opgeladen met een mobiele oplader, hangt van de situatie af. In beide gevallen betaal je 90 euro.
Een gemiddelde fietsaccu kost tegenwoordig tussen de €350 en €550. Deze variatie in prijs weerspiegelt verschillen in capaciteit, kwaliteit en merkbekendheid. Aan de lagere kant van de prijsklasse vinden we accu's met minder capaciteit en vaak van lagere kwaliteit, veelal afkomstig uit landen zoals China.
De door de Wegenwacht gemonteerde accu's worden in opdracht van de ANWB geproduceerd door de bekende Oostenrijkse fabrikant Banner. De ANWB accu's worden gebouwd op basis van onze eigen specificaties met drie jaar garantie.
Bij sommige fietsen is het ook mogelijk om te kiezen voor een zwaardere accu. Je kunt dan (tegen bijbetaling) kiezen voor een zwaardere accu (bijvoorbeeld 600Wh of misschien wel 750Wh). Een accu met meer Wh staat namelijk gelijk aan een grotere actieradius.
Bij de meeste e-bike accu's ligt deze tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning).
Hoe groter de actieradius, hoe verder je zonder op te laden kunt fietsen met een volle accu. Onder ideale omstandigheden kun je met een fietsaccu van 400 wattuur zo'n 60 kilometer fietsen.