De kosten van een nieuw schip liggen in de miljoenen dollars. Een schip van 140.000 brutoton voor 2500-3000 passagiers kost gerust $900 miljoen. Opvallend is dat rederijen, vanwege kosten overwegingen, vrijwel altijd een aantal schepen bestellen die er het zelfde uitzien.
Het allergrootste cruiseschip ter wereld, Harmony of the Seas, doet dinsdagochtend vroeg de haven van Rotterdam aan. De Harmony, van de maatschappij Royal Caribbean International, verliet op pinksterzondag zijn werf in het Franse Saint-Nazaire. De totale bouwkosten bedroegen 1 miljard euro.
Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip tot stand komt.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Het beroep eerste stuurman alle schepen is onderdeel van de beroepsfamilie Leidinggevenden zeevaart. Het salaris van Leidinggevenden zeevaart ligt gemiddeld op € 5.300 bruto per maand.
Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
Exacte cijfers over het salaris van een maritiem officier op een cruise- en vrachtschip zijn er niet. In tegenstelling tot de maritiem officier kan een kapitein aanzienlijk meer verdienen op bijvoorbeeld een olietanker. Kapiteins verdienen tussen de € 4.150 en € 7.500 per maand.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
Cruiseschepen zijn in principe al super de luxe, maar Seven Seas Cruises spant vanaf februari 2020 de kroon. 's Wereld meest exclusieve suite aan boord van een cruiseschip is 413 m2 groot en van alle luxueuze gemakken voorzien met een privéspa én een handgemaakt bed van een slordige 200.000 dollar!
De kans om zeeziek te worden wordt zo klein mogelijk gemaakt. Moderne cruiseschepen hebben stabilisatoren aan boord waarbij het schip zo min mogelijk "rolt". In de meeste gevallen varen de cruiseschepen in rustige wateren. Ook geldt: des te groter het schip, des te minder beweging u merkt.
Volgens berekeningen van onderzoeksbureau CE Delft verbruikt een gemiddeld cruiseschip, ter grootte van het Disney-cruiseschip, 1,9 ton brandstof per uur en stoot het aan de kade 5,8 ton CO2 per uur uit. Een benzineauto heeft 27 tankvullingen nodig om hetzelfde uit te stoten.
Prijzig, maar het kost bijna €1,5 miljard om zo'n schuitje te bouwen en dat geld moet ergens vandaan komen. Gelukkig kunnen er 10.000 passagiers aan boord om dat astronomische bedrag terug te verdienen. Het schip zal pas in januari 2024 te water gaan, maar reisjes zijn vanaf 25 oktober al te boeken. Nog niet overtuigd?
Silversea Cruises is niet alleen de grootste, maar ook de duurste in het segment. Voor de rankschikking van de meest dure cruises staat een twee weken durende reis naar de Oostzee met de jacht-achtige ''Silver Cloud'' van en naar Londen vanaf €1897,- per overnachting in één van de 148 suites met uitzicht op zee.
Het aantal binnenvaartschepen met Nederlandse vlag dat op de Nederlandse binnenwateren goederen vervoert is in 2022 met 4 afgenomen tot 4866. Sinds 2011 nam het aantal binnenvaartschepen bijna ieder jaar licht af. In 2011 waren er nog 5,5 duizend binnenvaartschepen met Nederlandse vlag actief.
Seven Seas Explorer: het meest luxe cruiseschip ooit.
De familie Aponte, de eigenaar van 's werelds grootste containerrederij MSC, heeft volgens Zwitserse media een fortuin vergaard van ongeveer 100 miljard dollar. Als dat klopt staat ze op de miljardairslijst tussen Bill Gates en Warren Buffett.
Ter vergelijking: de meeste grotere cruiseschepen varen op open zee rond de 20 tot 22 knopen, omgerekend tussen de 37 en 41 km/u. Om brandstof te besparen en u maximaal comfort te bieden tijdens de reis vaart de Queen Mary 2 met een kruissnelheid van 26 knopen, zo'n 48 km/u.
De 'Icon of the Seas' is met zijn 365 meter het grootste cruiseschip ter wereld. Het biedt plaats aan 5.610 passagiers en 2.350 bemanningsleden.
Dankzij het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia weten we dat gigantische en veilig uitziende passagiersschepen die te dicht bij de kust komen, in een tragedie kunnen eindigen. Hoewel moderne schepen tegenwoordig ontzettend veilig zijn, zal elk schip zinken als het gat maar groot genoeg is.
Het luxueuze cruiseschip heeft daarom zijn eigen verwerkingssysteem. In de buik van de Seaside wordt dagelijks zo'n 30 ton uitwerpselen opgevangen én verwerkt, dankzij een speciaal ontwikkeld systeem.
Die opwaartse druk noemen we drijfkracht en daar maken boten ook gebruik van. Een zware boot zinkt als zijn gewicht niet voldoende verdeeld is, want dan kan het water niet hard genoeg terug duwen. Maar als diezelfde last over voldoende oppervlakte verdeeld is, blijft hij drijven.
Startsalaris Cruiseschip medewerker zonder ervaring ongeveer € 2.000 bruto per maand. Gemiddeld salaris Cruiseschip medewerker ongeveer € 2.500 bruto per maand. Salaris van een Cruiseschip medewerker met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 3.000 bruto per maand.
Als kapitein binnenvaart begint je salaris bij €2307,- en loopt op tot €3893,- bruto per maand (inclusief toeslagen). Afhankelijk van de rederij waar je in dienst bent kan je salaris hoger uitvallen.
Het kapitein salaris start met een bedrag van € 2.500 bruto per maand.Afhankelijk van de eerder genoemde zaken kan dit bedrag oplopen tot ongeveer € 3.400 per maand. Met onze handige bruto-netto tool bereken je in no time hoeveel je uiteindelijk op je rekening terugziet.