Het uitschakelen van de EGR klep is niet verboden en heeft geen gevolgen voor de APK-keuring. Enkele voordelen van het uitschakelen van het EGR systeem zijn: Lagere onderhoudskosten (EGR klep hoeft niet vervangen te worden)
Het uitschakelen van de EGR-klep – ook wel afdoppen van de klep – levert brandstofbesparing op, een minder vervuilde motor en een efficiëntere verbranding. Maar zonder klep rijden is niet aan te raden. Een motor met een EGR-klep is namelijk compleet afgesteld op een goede werking hiervan.
Voor het afdoppen van de EGR-klep en deze softwarematig uit te schakelen hebben we het voertuig een halve dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld liggen deze tussen de 100 en 250 euro.
Op alle moderne dieselmotoren vind je standaard een Exhaust Gas Recirculation klep. Deze klep bevindt zich in het motorsysteem en kan door motormanagement open en dicht gezet worden. Een EGR klep is verplicht in moderne dieselmotoren om zo de uitstoot van schadelijke stoffen te reduceren en het milieu te beschermen.
In sommige gevallen kan een vervuilde EGR-klep ook leiden tot onregelmatig stationair draaien en een stinkende uitlaat. Al deze symptomen wijzen op een inefficiënt werkende motor en kunnen leiden tot hogere emissies. Technisch gezien kun je nog wel doorrijden met een kapotte EGR-klep, maar we raden dit sterk af.
Een minder rigoureuze maatregel waarmee ongeveer hetzelfde wordt bereikt, is het “wegschrijven” van de EGR uit de software van het motormanagement. Hierdoor gaat de uitstoot van NOx omhoog, maar heb je geen last meer van vermogensverlies of (mogelijk) vervuilde motoronderdelen en de bijbehorende storingen.
EGR-klep defect symptomen
De motor start moeilijk. De motor loopt stationair niet meer regelmatig. De motor stottert of hapert tijdens een rit. Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
Een diesel die 250.000 tot 1 miljoen roetdeeltjes produceert, krijgt een waarschuwing om aan te geven dat de roetfilter niet naar behoren werkt en er een aanpassing (reinigen of vervangen) moet gebeuren. Voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes per kubieke centimeter uitstoten worden meteen afgekeurd.
Dit is dan ook direct een van de grootste oorzaken waarom een EGR-klep bijvoorbeeld niet meer goed sluit. Dit vaak met een storing, foutcode en een flinke rekening tot gevolg. Om concreet antwoord te geven op de vraag. De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer.
Als een roetfilter ontbreekt, defect is of niet meer aan de eisen voldoet, is dat een reden om het voertuig af te keuren. De roetfilter moet je in dat geval laten plaatsen of vervangen vóórdat de APK-datum vervalt. Anders mag het voertuig niet meer de weg op.
EGR klep zit in de koeler verwerkt. Er zit 1 buis van de koeler naar de uitlaat, en een buis van de koeler naar de inlaat. Je moet de buis die naar de inlaat gaat afdoppen.
Tegenwoordig hebben bijna alle diesel auto's een EGR klep. De EGR vermindert de schadelijke uitstoot van van uw motor. Dit is goed voor de omgeving maar niet goed voor uw auto. De EGR, exhaust gas recirculation, zorgt er voor dat de uitlaatgassen gewoon weer de motor ingaan.
EGR-klep schoonmaken of vervangen. De meeste EGR-kleppen gaan ongeveer 10 jaar mee, maar in sommige gevallen zal de klep eerder stuk gaan of schoongemaakt moeten worden. Dat kan bijvoorbeeld komen door gebruik van vervuilde brandstof, het rijden van veel korte ritjes of te snel optrekken.
We schakelen de EGR klep softwarematig uit in het motormanagement en kunnen als het noodzakelijk is het EGR systeem af te sluiten door deze af te doppen (alleen als dat nodig is, want in de meeste gevallen is deze simpelweg softwarematig dicht te zetten).
Een EGR (Exhaust Gas Recirculation), bij sommige merken ook in het Nederlands “UGR” genoemd (Uitlaat Gas Recirculatie) heeft als taak om een gedeelte van de uitlaatgassen terug te voeren naar de motor. De EGR-klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast.
Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt. De uitstoot van NOx is slecht voor het milieu.
Een defecte EGR-klep komt vaak voor bij een dieselvoertuig. Nochtans kan iedereen de EGR-klep reinigen! Bij een slechte werking hoopt roet- en koolaanslag zich na verloop van tijd op en verstopt uiteindelijk de EGR-klep.
Kan ik de EGR klep zelf vervangen? Het vervangen van de EGR klep is geen eenvoudige klus. Vaak is het reinigen van de EGR klep een taak die zelf wordt uitgevoerd, maar wanneer de EGR klep ook daadwerkelijk vervangen moet worden, is dat een stuk complexer.
Het antwoord is simpel: Ja, een EGR klep wordt zowel op diesel- als benzinemotoren toegepast. Niet op alle modellen met een benzinemotor, maar de nieuwere motoren veelal wel.
Een aangepaste kalender voor elk voertuig
Voor personenwagens en lichte bestelwagens is het einde van de dieselmotoren gepland voor 2030. Personenwagens met benzine-, LPG- en CNG-motoren mogen de LEZ nog binnen tot 2035.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Dieselwagens met euro 5 en 6 normen worden steeds vaker afgekeurd tijdens keuringen vanwege aangescherpte roetmetingen. Dit heeft geleid tot verhoogde onderhoudskosten voor autobezitters.
Eurol EGR Cleaner kan gebruikt worden om de EGR-klep van uw voertuig te reinigen om een stroef stationair lopende of stroef accelererende motor weer soepel te laten draaien en kloppen te voorkomen. Uw voertuig zal na het gebruik van Eurol EGR Cleaner weer beter rijden.
Het verwisselen van de EGR-klep duurt in de meeste gevallen ongeveer 30 tot 90 minuten, het hangt ervan af hoe gemakkelijk de klep te bereiken is. Houd er rekening mee dat dit het ideale geval is.
Preventief onderhoud van de Egr klep + inlaat kanalen voor slechts €99,-