Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Het doel van Six Sigma is om de variatie binnen bedrijfsprocessen te minimaliseren. Op deze manier kun je namelijk een constante kwaliteit garanderen (wat je wil) en kun je vervolgens de prestaties van je processen verbeteren.
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Six Sigma is vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit, verminderen van fouten op basis van data-analyse. De combinatie Lean en Six Sigma versterken elkaar en met Lean Six Sigma profiteer je als organisatie van 'the best of both worlds'. Meten is weten vormt hierbij een belangrijk uitgangspunt.
Bij Lean Six Sigma focust de cultuuromslag zich op het zelfstandig nemen van beslissingen op basis van feiten.Bij Lean staat het creëren van klantwaarde centraal. De waardestroom wordt in kaart gebracht, waardoor verspillingen herkend en geëlimineerd worden.
Hoeveel verdient een Lean six sigma black belt? Het landelijke gemiddelde salaris voor een Lean six sigma black belt in Nederland is €66.223 . Filter op locatie voor Lean six sigma black belt salarissen in uw regio.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
De gedachte achter de Lean filosofie:
Het elimineren van verspilling langs hele waardestromen, in plaats van op geïsoleerde punten, creëert processen die minder menselijke inspanning, minder ruimte, minder kapitaal en minder tijd vergen dan normaal.
Lean Six Sigma geeft inzicht in waarde
Wanneer we processen verbeteren en creëren om waarde te bieden aan de klant, realiseer je dan dat 'waarde' in de klantperceptie gelijk staat aan waar ze bereid zijn om voor te betalen: De juiste producten en diensten. Op het juiste moment. Tegen de juiste prijs.
Wat is Lean Six Sigma? Dit is een vraag die regelmatig aan ons gesteld wordt. Lean Six Sigma is een procesverbeteringsmethode die is ontworpen om problemen te elimineren, verspilling en inefficiëntie te verminderen en de werkomstandigheden te verbeteren om beter in te spelen op de behoeften van klanten.
Six Sigma is inmiddels een bekend begrip en heeft vele bedrijven geen windeieren gelegd: Motorola, General Electric, Dupon, American Express, Ford, Citibank, Boeing en vele andere organisaties hebben miljoenen euro's kunnen besparen door Six Sigma te omarmen.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'.
Six Sigma is gebaseerd op statistisch denken en kent zijn oorsprong in de kwaliteitscirkel van William Edwards Deming.
Het doel van de 5S-methode is om samen met je collega's een schone, veilige, goed georganiseerde en efficiënte werkomgeving te creëren. Om ongevallen te voorkomen, defecten of fouten te voorkomen én om geen tijd te verspillen door onnodig zoeken.
De Green Belt geeft aan dat een beoefenaar genoeg kennis en kunde bezit om zelfstandig projecten uit te voeren binnen de afdeling. Vanaf het niveau Green Belt mag worden verwacht dat de beoefenaar zowel kennis bezit over dagelijks verbeteren (Lean) als projectmatig verbeteren (Six Sigma).
Voor Scrum betekent dit dat de opdrachtgever zijn wensen constant bij kan stellen en voor Lean geldt dat het product op zo'n manier is geproduceerd dat er geen verspillingen zijn gemaakt. De klant hoort precies te krijgen wat hij verwacht. Ook in de uitvoering van de methoden zijn er overeenkomsten te vinden.
Ik krijg regelmatig de vraag is Lean een afkorting van iets? Tijd om eens stil te staan bij de betekenis van Lean. Om meteen maar het antwoord te geven: lean is geen afkorting van iets, het is een Engels woord. De Nederlandse vertaling is slank, wendbaar, snel kunnen inspelen op klantbehoefte.
Welke Lean Belts zijn er? In principe zijn er 3 Lean Belts: Orange Belt, Green Belt en Black Belt.
Yellow belt is de term die gebruikt wordt voor de mensen die een korte lean training hebben gehad. Als yellow belt ben je bekend met een aantal basistechnieken en termen, met als doel lean six sigma vooral toe te passen op je eigen werkprocessen. Binnen de belt structuur is dit het eerste niveau.
Om Master Black Belt te worden dient u minimaal 3 jaar ervaring te hebben als Black Belt. Het traject om tot Master Black Belt te certificeren is maatwerk, maar het komt kort neer op het aantonen van een aantal competenties en vaardigheden. Zo moet u aantonen in staat te zijn om Green Belts en Black Belts te trainen.