Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.25 en 1 uur. Uw auto wordt uitgelezen met de nieuwste apparatuur en storingen worden vastgesteld. Nadat de auto is uitgelezen wordt er een diagnose vastgesteld en ontvangt u een uitlees rapport en een bijhorend reparatie advies.
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Het gele motorlampje, ook wel 'check engine light' genoemd, gaat branden op het moment dat de gemeten waardes binnen een bepaalde periode vaker buiten de toegestane waardes vallen. Tegenwoordig gaat het lampje ook vaak branden als gevolg van de E10 brandstof.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Een lampje dat oranje gaat branden als het verbranden van de brandstof in de motor niet verloopt zoals zou moeten. Voor een lampje van het motormanagement dat brandt, hoef je je doorgaans niet direct naar de garage te spoeden. Behalve als de motor niet langer goed loopt.
Als dit lampje brandt is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Als het knippert is er mogelijk een ernstig probleem. Controleer peil van motorolie en koelvloeistof.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar. Een blauw lampje op uw dashboard betekent dat het groot licht van de auto aanstaat. Bij het starten van de auto branden vaak de lampjes ter controle.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
De kosten van een auto diagnose worden standaard berekend volgens een uurtarief van € 85,- exclusief BTW. Het gebruik van diagnose-apparatuur is in het uurtarief inbegrepen. De minimale afname van diagnose-uren is 1 uur.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
Emissiesysteem storing
Het lampje motor- of emissiestoring gaat branden wanneer de storing aanwezig is of heeft plaatsgevonden. Dit heeft op de uitstoot van de motor. Dit heeft dus te maken met de milieueisen waaraan de auto in alle gevallen aan moet voldoen. maar in het geval van de storing niet aan voldoet.
Check Engine is een indicator die storingen in de motor of aanverwante systemen signaleert. In moderne voertuigen informeert het over storingen van de ontsteking of automaat, veranderingen in het toerental of verbrandingsmengsel enzovoort.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Deze meeste motoren kunnen te maken krijgen met een te lage oliepeil, hoog olieverbruik, olielekkage, vervuild olie- of brandstofsysteem en verstopte of lekkende radiator. Door goed onderhoud en het vroegtijdig herkennen van deze signalen kunnen ”ernstige” motorstoringen worden voorkomen.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren. Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken. Rood betekent: direct actie ondernemen. De meeste symbolen zijn universeel, maar sommige lampjes zijn merkgebonden en staan hieronder dus niet vermeld.
Elektrisch onderdeel. Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Het rode uitroepteken in de cirkel of alleen het woord “BRAKE” kan betekenen dat er een algemeen probleem is met de reminrichting maar ook dat de handrem nog is aangetrokken. Is de handrem niet aangetrokken, laat dan de auto controleren.