Onvoldoende afstand (bumperkleven) tot een voorligger binnen de bebouwde kom 25 euro. Onvoldoende afstand (bumperkleven) tot een voorligger tot 80 km/u 25 euro.
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 280,-. Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 430,- Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 600,- Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 600,-
Verkeersboetes in Duitsland omhoog
Foutparkeerders krijgen voortaan een boete die kan oplopen tot 55 euro. Tot nu toe was dit slechts 15 euro. Automobilisten die binnen de bebouwde kom 16 of 20 km/u te hard rijden, betalen voortaan 70 euro in plaats van 35 euro.
Geflitst in Duitsland
In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320. Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Rijd je in de bebouwde kom 26 tot 30 km/h te hard, dan moet je een maand je rijbewijs inleveren. Rijd je meer dan 70 km/h te hard, dan krijg je een rijverbod van 3 maanden. Dat geldt overigens ook buiten de bebouwde kom.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder. In Duitsland betaalt de bestuurder de boete, niet de eigenaar.
Het bumperkleven (soms ook onjuist gespeld als bumper kleven) is strafbaar gesteld in artikel 19 Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Artikel 19 RVV bepaalt dat een bestuurder in staat moet zijn het voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Bumperkleven is het gevaarlijk dicht achter een ander voertuig rijden. In de meeste gevallen is een goede tussenruimte 2 seconden of ongeveer een halve meter voor iedere km/h (dit zijn twee verschillende manieren om dezelfde afstand aan te geven). Wat is bumperkleven?
De boetes in Duitsland zijn lager
Rij je in Nederland 10 km/u te hard op de snelweg, dan is de boete 65 euro, in Duitsland nog maar 10 euro. Rij je 30 km/u boven de maximumsnelheid, dan is de boete in Nederland 222 euro hoger. De boete voor 39 km/u te hard in Nederland is 435 euro, in Duitsland is dat 120 euro.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
U wilt weten wat de boete is voor door een rood verkeerslicht rijden in Duitsland. De boete kan variëren van €90 - €320, Daarbij komen 1 tot 2 strafpunten. Als er sprake is van roekeloosheid dan volgt ook nog een rijverbod van minimaal 1 maand.
De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille. Voor bestuurders die korter dan twee jaar het rijbewijs hebben of jonger zijn dan 21 jaar, geldt een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Niet betalen van de boete
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.