Beter is gedoseerd te remmen zodat de wielen nét nog niet gaan glijden/blokkeren, of te wel "pompend" remmen en op deze wijze de remweg drastisch verkorten.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.
Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.
Schijfrem als parkeerrem:
Wanneer de bestuurder de hendel bedient, zal de hefboom op de remklauw verdraaien en intern een mechaniek laten bewegen. De parkeerrem maakt gebruik van dezelfde remzuiger als de bedrijfsrem, die door middel van het hydraulische remcircuit wordt bediend.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Schijfremmen remmen dus beter dan trommelremmen. Ook kun je de remschijven (en remblokken) gemakkelijker vervangen dan trommelremmen en remschoenen. Een nadeel van schijfremmen is dat ze meer remstof laten vrijkomen in de buitenlucht. Daarbij gaan ze ook minder lang mee dan trommelremmen.
Er zijn twee manieren om te remmen: met de handrem en door het rempedaal in te drukken. Uit het experiment van deze twee blijkt wel dat de handrem de remweg duidelijk niet verkort en dat het ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.
handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Via de handrem in de auto worden de handremkabels aan gespannen en worden de handrem gaffels in de trommels aangetrokken. Via het handremmechanisme wordt deze kracht verdeeld naar beide remvoeringen. In het handremmechanisme zit een automatische stelinrichting welke er voor zorgt dat de voeringen net vrij lopen.
De grootste remkracht komt uit de voorrem. Bij remmen komt er veel meer druk op het voorwiel dan op het achterwiel. Het voorwiel heeft daardoor meer wrijving met de weg. Dus meer remkracht.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Bij de meeste motoren is de voorrem de krachtigste rem. Daardoor lijkt het overbodig om de achterrem te gebruiken. Maar toch is deze heel belangrijk. Als je de achterrem gebruikt in vloeiende bochten, blijft de motor stabiel en kun je nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Beste merk remschijven
Kies dan altijd voor Brembo remschijven en remblokken. Brembo is de wereldwijde leider en al jaren het beste merk als het gaat om remonderdelen. Dit is ook de reden dat wij Brembo hebben opgenomen als ons premium merk. Brembo produceert haar remonderdelen volgens haar eigen formule.
Je automaat parkeren
De P-stand blokkeert de versnellingsbak, maar het is aangeraden om sowieso toch de handrem te gebruiken om geen nodeloos risico te nemen.
Handrem 3 klikjes optrekken, en wieltje bijregelen tot je de remschijf niet meer met de hand kan verdraaien. Een paar x de handrem goed optrekken, en nog eens herhalen.
Schijfremmen. De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen.
Handremmen zijn beter te controleren dan terugtrapremmen en dat is een groot voordeel. Handremmen werken door middel van handels aan weerskanten van het stuur. Doordat één rem tijdens het remmen het achterwiel blokkeert en de ander het voorwiel, is het belangrijk dat u bij het remmen beide handels inknijpt.
Bij vriezend weer kan het voorkomen dat de bedieningskabels vastvriezen in de buitenkabels. Dit komt doordat de waterafdichgtings rubbers dusdanig versleten zijn zodat er water kan in sijpelen. Als er dan natte sneeuw of regen valt, gevolg door vorst kunnen de bedieningskabels van de handrem bevriezen.
Als je problemen ondervindt met de remmen, controleer dan eerst de mechanische remmen. Houd de rem aan één kant vast en probeer de step naar voren te duwen. Als je de step gemakkelijk kunt verplaatsen, werken de remmen niet goed. Je moet de bevestigingspositie van de remkabel afstellen om de remspanning aan te passen.
Een noodstop is het zo snel mogelijk uitschakelen en/of stilzetten van een apparaat, voertuig of installatie in geval van nood.
Een parkeerrem moet de auto op een helling van 16 % kunnen laten stilstaan, ook in afwezigheid van de bestuurder. Wat doet het? - een parkeerrem (meestal in de vorm van een handrem). De parkeerrem moet zijn uitgerust met een doorlopende mechanische verbinding tussen de bedieningsinrichting en de wielrem.
De trommelrem word algemeen vroeger toegepast op luxere stadsfietsen. De rem heeft als voordeel dat die nagenoeg onderhoudsvrij is en krachtig remt zowel bij droog als nat weer. Nadeel van de trommelrem is dat die zwaarder is dan velgremmen, de belasting op de vork hoger is.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Trommelremmen hebben als belangrijkste nadeel dat ze vrij snel remkracht verliezen als ze warm worden. Op de achteras is dat minder van belang, omdat de voorremmen (nu altijd schijven) voor de meeste stopkracht zorgen.
Remschijven gaan gemiddeld ongeveer 110.000 kilometer mee. Echter verschilt dit uiteraard per auto en met je rijstijl. Wanneer je veel abrupt remt of vaak file remt, kunnen remschijven al na zo'n 51000 kilometer toe zijn aan vervanging.