- Wissel rustige spelletjes af met wat aktievere.Samen kleien, verfen, knippen en plakken vinden kinderen ook heel leuk. - U kunt wat speelgoed verstoppen en het eerst samen gaan zoeken, en daarna uw dochter alleen laten zoeken. - Uw dochter heeft veel speelgoed.
Activiteiten die goed zijn voor de ontwikkeling zijn onder andere lezen, creatief spelen, binnen- en buitenspelen, beurtenspelletjes en koken. Praat met uw huisarts of kinder- en gezinsverpleegkundige als u zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw kind of als u ondersteuning nodig hebt.
Dingen om te doen met driejarigen
Geef ze veel tijd om te rennen, springen en buiten te spelen . Lees ze elke dag voor. Zing actieliedjes met bewegingen en doe vingerspelletjes. Maak simpele instrumenten, zoals een havermoutdoos of koffieblik voor drums, droge bonen in een doos voor shakers, etc.
In de peutertijd ontwikkelt je kind zich snel. Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden.
Tussen de 11 en 12 jaar mag een kind – overdag – drie uur lang het fort bewaken. Tussen de 13 en de 15 jaar mogen kinderen alleen thuis zijn. Er moet echter wel een ouder of verzorger thuis slapen. Kinderen van 16 jaar of ouder mogen twee nachten achter elkaar alleen thuis blijven.
Van peuter naar kleuter
Je peuter van 3 jaar wordt (of is) zindelijk, hij kan meer en meer zelf, kletst en zingt, leert tekenen, tellen, kleuren en vormen, en vindt spelen met andere kinderen steeds leuker. Langzaam verandert je peuter in een kleuter en vanaf zijn volgende verjaardag mag hij naar de basisschool.
Ze leren dat andere mensen echt zijn en echte gevoelens hebben . Ze zijn misschien nog steeds bang voor geluiden, het donker, dieren, monsters en ga zo maar door. Driejarigen ontwikkelen een gevoel voor humor en lachen graag om en herhalen domme woorden en situaties.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Op 3-jarige leeftijd is de woordenschat van een peuter meestal meer dan 200 woorden . Kinderen kunnen zinnen van 2 of 3 woorden aan elkaar rijgen. Ze kunnen met je praten in een gesprek dat minstens 2 keer heen en weer gaat. Andere mensen kunnen je peuter meestal begrijpen.
Wanneer kinderen tussen de twee en vier jaar taal beter gaan begrijpen, zien we vaak dat opstandig en agressief gedrag afneemt. Veelvoorkomend gedrag tijdens de peuterpuberteit zijn driftbuien. Soms zie je dan dat peuters hun adem inhouden, schreeuwen, grommen en op de grond gaan liggen gillen. Dit komt vaak voor.
Vastberadenheid toont respect voor de behoeften van de situatie. Vermijd alle lezingen . Ze hoort ze toch niet. Gebruik heel weinig woorden als woorden nodig zijn: "Tijd om speelgoed op te ruimen." "Tijd om je aan te kleden." Als ze ruzie maakt, herhaal dan gewoon de zin.
Meestal komt agressief gedrag voort uit frustratie.Je kindje weet nog niet zo goed hoe hij zijn emoties moet uiten. Daarnaast wil je peuter soms dingen waar hij eigenlijk nog te klein voor is. Als dit niet lukt, groeit zijn frustratie die hij dan uit met bijvoorbeeld schoppen, slaan of bijten.
Een aai over zijn bol, een zoen op zijn voorhoofd, een knuffel of een paar lieve woorden: je kind troosten doe je vaak instinctief. Meestal zijn deze gebaren voldoende om je kleine te troosten. Laat je kind merken dat je met hem meeleeft.