Steekassen zijn de assen die in de achteras zitten en het differentieel verbinden met de wielen. De steekassen brengen de beweging vanaf het differentieel naar de wielen. Zet de auto op bokken of een brug zodat de wielen vrij komen.
De aandrijfas zit bij voorwielaangedreven auto's met de binnenzijde aan de versnellingsbak en met de buitenzijde aan het fuseestuk bevestigd.
De steekas van een auto zorgt voor de aandrijving van de wielen. Deze worden doormiddel van de steekas aangedreven vanuit de versnellingsbak.
Met een steekas kun je het wiel van jouw fiets vastzetten. De steekas biedt een alternatief voor de snelspanner. Met de steekas zet je het wiel stevig vast doordat het door het fietswiel wordt gestoken.
Snelspanners vind je bijna altijd op racefietsen met velgremmen. Met een snelspanner kun je je wiel zonder gereedschap demonteren en monteren. Snelspanners zijn lichter dan steekassen.Steekassen daarentegen zijn dikker en daardoor veel robuuster dan snelspanners.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is.
Wat mag ik nog smeren? Naast lagers moet je nog een flink aantal onderdelen voorzien van een vetlaagje. Zo moet je de steekas bijvoorbeeld insmeren met fijn vet. Dit zorgt ervoor dat er geen water insijpelt.
De aandrijfas van uw auto is waarschijnlijk kapot. Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen.
Voor steekassen heb je een inbussleutel (12mm, 15mm) nodig. Voor snelspanners alleen je handen.
Roze vet wordt gebruikt voor de montage van onderdelen uit koolstofvezel (carbon). Dit vet is verrijkt met korreltjes die schuren en toelaten om een minder sterke kracht uit te oefenen bij het vastzetten van broze, lichte onderdelen zoals de zadelpen of de stuurpen.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
Achter zit de steekas altijd van links naar rechts (van achteren gezien), voor kan van beide kanten. Schroef de as los van het wiel dat je eruit wilt halen. Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen.
Daarnaast kunnen inbussleutels voorzien zijn van een zogenoemde kogelkop, waardoor het schroeven onder een hoek mogelijk is. De kogelkop bestaat ook met klemring om de bout aan de inbussleutel vast te klemmen tijdens moeilijk bereikbare montagewerkzaamheden (bijvoorbeeld bij aanbrengen in een verdiept gat).
Re: speling op crank
met hoe je de speling beschrijft, zit er speling op het lager/de lagers. daardoor kan de trapas bewegen ten opzichte van het frame, maar de boel draait wel nog redelijk soepel rond.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls.Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Hoewel u de auto niet direct aan de kant hoeft te zetten, is het niet slim om te blijven rijden met een kapotte homokineet. Een defecte homokineet zal snel verder kapot gaan en op den duur helemaal niet meer functioneren. Het risico bestaat zelfs dat de koppeling afbreekt, met een onbestuurbare auto tot gevolg.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.