Iemand kan met uw inloggegevens bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer bij de Belastingdienst wijzigen of persoonlijke gegevens bekijken in MijnOverheid. Dit kan nare gevolgen voor u hebben en dat moet snel worden voorkomen.
Ga naar de website machtigen.digid.nl en selecteer 'gemachtigd worden'. Kies wat u voor iemand anders gaat regelen en log in met uw eigen DigiD of gebruik eHerkenning als u als ondernemer wilt inloggen. Vul daarna het bsn en de geboortedatum in van degene voor wie u de zaken gaat regelen.
Signalen van fraude met DigiD
U ziet 1 of meer onbekende werkgevers op pensioen- of belastingoverzichten staan. U ontdekt op mijnoverheid.nl dat uw gegevens bij de overheid zijn gewijzigd. Nadat u heeft ingelogd op www.digid.nl ziet u in uw gebruikshistorie dat er is ingelogd op een moment dat u dat niet heeft gedaan.
“Iedereen kan zijn DigiD veilig gebruiken, mits hij er ook zelf zorgvuldig mee omgaat”, benadrukt overheidsvoorlichter Michiel Groeneveld. (Zie kader met veiligheidstips.) Ook de redacteur van Webwereld stelt dat DigiD weer gewoon gebruikt kan worden.
Steeds meer overheidszaken kunt u digitaal regelen. Dat kunt u zelf doen of laten doen door iemand die u vertrouwt. Uw DigiD is privé. Dus uw inloggegevens, die wilt u geheim houden.
Werkt de DigiD app met meerdere gebruikers? Nee, DigiD is persoonsgebonden dus je kunt maar één DigiD-app op je smartphone zetten. Deel je je telefoon of tablet bijvoorbeeld met je partner of gezinslid? Dan kan een van jullie de DigiD-app gebruiken; de ander kan alsnog overheidsinstanties inloggen via bijvoorbeeld sms.
Ga naar het menu van de DigiD app. Kies 'instellingen' en vervolgens 'Deactiveren'. U kunt de app nu opnieuw activeren en een nieuwe pincode kiezen. Uw eerder gekozen pincode is hierna niet meer geldig.
U logt in zoals u gewend bent met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Daarna ontvangt u op uw telefoon een sms met een code. Deze code neemt u over. Heeft u een Nederlands vast telefoonnummer dan kunt u een gesproken sms-code ontvangen.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht. Laat uw ID-kaart niet zomaar kopiëren.
Hoe weet ik of ik gehackt ben? Controleer op https://haveibeenpwned.com/ of je e-mailadres of eventuele andere gegevens zijn buitgemaakt door hackers na een datalek. Check je recente bestanden. Ga naar Windows Verkenner en zie onder 'Snelle toegang' de lijst met bestanden die het laatst geopend zijn.
Wilt u iemand anders toestemming geven om uw digitale post van de overheid te lezen? Dan moet u die persoon machtigen via DigiD Machtigen. Deze persoon logt dan in met zijn eigen inloggegevens, maar kan na uw toestemming ook uw post lezen. U geeft deze persoon dus niet uw eigen inloggegevens.
Iemand machtigen met een machtigingsformulier werkt zo: U en de persoon die voor u gaat stemmen (de gemachtigde) moeten het formulier invullen: eerst degene die u wilt machtigen, daarna uzelf. Zo weet u zeker dat u de juiste persoon machtigt. U levert het formulier in bij uw gemeente.
U geeft iemand toestemming (een machtiging) voor een specifieke taak, bijvoorbeeld een belastingaangifte. En voor een vastgestelde periode, bijvoorbeeld een jaar. De persoon die u machtigt heeft dus alleen voor die periode toegang tot deze specifieke gegevens.
Je DigiD verloopt automatisch als je hem drie jaar niet gebruikt. Helaas moet je dan een nieuwe aanvragen.
Download de DigiD app via Google Play of via de App Store. De app is geschikt voor mobiele apparaten met besturingssysteem: iOS (versie 10 en hoger) Android (versie 6.0 en hoger)
eHerkenning is een soort DigiD voor bedrijven. Met DigiD logt u als burger veilig in bij verschillende overheidsinstanties. Bedrijven doen dat via eHerkenning. Het grote voordeel is dat u op 1 manier inlogt bij meerdere instanties.
Kan je boekhouder of accountant de aangifte niet via een eigen systeem indienen of is er de voorkeur om de aangifte te doen via de aangifte die de Belastingdienst online heeft klaargezet, dan kun je een machtiging aanvragen voor je DigiD. Je geef tijdens de aanvraag aan waarvoor je de machtiging afgeeft.
Met DigiD Machtigen kunt u iemand anders uw zaken met de Belastingdienst laten regelen. Bijvoorbeeld uw aangifte inkomstenbelasting. U hoeft dan niet uw eigen DigiD af te geven. Want de gemachtigde logt in met zijn eigen DigiD en machtigingscode.
Ongebruikte apps
Je kan in de instellingen bij het onderdeel 'Apps' gaan kijken maar dat is best omslachtig. Files by Google maakt dat proces een stuk makkelijker. Deze app zoekt namelijk ongebruikte en dus overbodige apps op je telefoon op zodat jij kan besluiten welke van deze apps verwijderd kunnen worden.
DigiD is niet verplicht en u kunt uw zaken ook niet digitaal regelen. Bijvoorbeeld door langs te gaan. Vraag bij de organisatie waarmee u zaken wilt regelen wat de mogelijkheden zijn.
Open de app en tik op 'Pincode vergeten'. Tik op 'Opnieuw activeren', dan wordt die app gedeactiveerd. U kunt nu weer een DigiD app activeren op een ander apparaat.