Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken.
Koelvloeistof is het onverdund product. Koelvloeistof is een mengsel van Koelvloeistof en water. Water alleen volstaat niet om een motor te koelen.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
(1) Ethyleenglycol. Speciale koelvloeistoffen zijn beter dan water. De meeste koelmiddelen gebruiken ethyleenglycol als hoofdingrediënt. Deze vloeistof op alcoholbasis kan het 212-graden kookpunt van gewoon water met wel 60-plus graden verhogen.
Draai voorzichtig de dop van de koeling een klein beetje los en laat de druk ontsnappen. Doe dit met een doek om je hand te beschermen. In noodgevallen kun je ook bijvullen met (leiding)water; let er echter wel op dat water ten opzichte van koelvloeistof een veel hoger vriespunt heeft.
De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie. Als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen, laat de garage dan het koelsysteem controleren en zo nodig repareren.
Maar het zal duidelijk zijn dat het gebruik van koelvloeistof altijd beter is. Bij het gebruik van normaal water kennen we buiten dat de motor niet of niet goed tegen vorst is beschermd, nog enkele nadelen. Zo bevat water kalk en mineralen die het koelsysteem zullen vervuilen en aantasten.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Wanneer je gaat rijden dan komt er een zekere druk op het koelsysteem te staan. Dit gebeurt omdat het kookpunt dan een stuk hoger komt te liggen. Wanneer de druk echter te hoog wordt dan zal het vloeistofniveau in het expansievat naar beneden worden gedrukt en als je het dan opendraait dan zal het terug stijgen.
Het is echter zeer giftig: een inname van 30 ml ethyleenglycol kan voor een volwassen persoon al dodelijk zijn.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Alle VAG-modellen zoals Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze kleur is te mengen met commerciële vloeistoffen. Iedere auto kan overweg met deze koelvloeistof. Enkele automodellen hebben gele vloeistof.
Is er echt niks anders voorhanden en moet je doorrijden dan kan je als noodoplossing de roze met de blauwe mensen of andersom. Ons advies is om dan wel zo snel mogelijk het hele systeem opnieuw te vullen met de juiste koelvloeistof.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Zo zou je onder meer kunnen kiezen voor de Protecton Koelvloeistof Auto G12/G12; een kant-en-klare vloeistof waar geen verdunning aan toegevoegd moet worden. Begeef je je vaak in koude gebieden en heb je liever nog wat extra beveiliging, dan lijkt de Putoline Coolant NF Koelvloeistof misschien een betere optie.
Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Er is iets mis met je koelsysteem. Daardoor kan de motor oververhit raken en ernstige schade oplopen. Stop en kijk of er nog voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Vul zo nodig koelvloeistof bij.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.