Deze week lanceerde frisdrankmerk Fanta, een brand uit de stal van Coca-Cola Company, #WhatTheFanta; een interactieve campagne die draait om de nieuwe, suikervrije Fanta.
De flesjes, die zagen er wel exact hetzelfde uit. De eerste smaak is een combinatie van bosbes, cassis en veenbes. De tweede is met pruim en granaatappel en de derde die was wel erg speciaal. Want voor de derde smaak werd een combinatie van tomaat en perzik gebruikt.
Het verschil tussen de Spaanse en Nederlandse Fanta Orange wordt bepaald doordat Spanjaarden liever voor een intensere kleur en een zoetere smaak kiezen.
De naam werd in een brainstormsessie bedacht als verkorte vorm van het Duitse woord Fantasie. In 1941 werd Fanta geregistreerd als een Duits merk. Na de oorlog zijn de merknaam en het recept van Fanta overgedragen aan het hoofdkantoor.
Roze Fanta
Na de blauwe Fanta van vorig jaar, gaat het nu om een roze versie. Achter het roze uiterlijk gaan opnieuw drie verschillende smaken schuil. Maar deze keer kan je wel zien welke je gekocht hebt. De tekst #WhatTheFanta heeft ofwel een rode, blauwe of groene achtergrond.
Fanta – Green Apple. Je kent vast de groene appel lolly's wel van Chupa chup. Deze smaak proeft precies naar deze lolly's, maar dan met een kleine sparkel erin. Deze smaak is tot nu toe mijn favoriete Fanta smaakje.
Nu ook in Nederland: Fanta Shokata (Fanta blauw). Met de heerlijke smaak van vlierbessen en citroen is dit nog eens iets anders dan de reguliere Fanta Orange! Fanta Shokata is niet te krijgen in de Nederlandse supermarkten. Verras je gasten dus met deze heerlijke zoete frisdrank.
Spezi is zoals gezegd een koolzuurhoudende frisdrank en een mix van cola en limonade / sinas. Naast water, suiker, citroensap, sinaasappelsap, kleurstof en smaakstoffen bevat het ook cafeïne.
7Up is een frisdrankmerk dat door de Dr Pepper Snapple Group wordt verkocht in de Verenigde Staten. Het wordt daarnaast door PepsiCo verkocht in de rest van de wereld. Waar de naam van dit merk vandaan komt is nooit bekend gemaakt door de oprichter.
Waarom is Fanta in Spanje donkerder van kleur en in Nederland lichter oranje? We houden rekening met de voorkeur van consumenten in verschillende landen. Het verschil tussen de Spaanse en Nederlandse Fanta Orange is dat de Spanjaarden liever voor een intensere kleur en een zoetere smaak kiezen.
Als het aan Coca-Cola ligt, zijn er binnenkort nog slechts twee landen op de wereld waar zijn producten niet officieel te koop zijn: Cuba en Noord-Korea.
EEN DESIGNER FLES
Fanta geintroduceerd in de V.S. nadat het eerder al succesvol gelanceerd werd in Latijns-Amerikaanse landen en Zuid-Afrika. Fanta geintroduceerd in de V.S. nadat het eerder al succesvol gelanceerd werd in Latijns-Amerikaanse landen en Zuid-Afrika.
Hoe zuidelijker je gaat, hoe donkerder oranje en hoe meer gesuikerd de Fanta-variant. In meer noordelijke landen proeft de drank zuurder en kleurt hij lichter geel.
De suikerhoudende variant van Sprite verdwijnt uit de winkel. De suikervrije Sprite Zero heet straks gewoon Sprite. Nederland is het eerste land ter wereld waar dat gebeurt.
Geboren in 1961 en verkocht in meer dan 190 landen, is Sprite gerangschikt als het # 3 frisdrankmerk ter wereld. Met zijn sprankelende, pittige smaak en natuurlijke citroen- en limoensmaken, geeft Sprite een intense ervaring van verfrissing.
De naam. In 1950 veranderde Grigg de naam in het veel eenvoudiger 7UP. De uitvinder heeft nooit verteld hoe hij op de naam 7UP is gekomen, mogelijk komt de 7 van de oorspronkelijke hoeveelheid per fles (7 ounces), en de 'up' van bottoms up, oftewel 'proost!'
Veel Spanjaarden bestellen een clara wanneer ze op een terrasje zitten. Dit drankje bestaat uit bier en Fanta: lekker verfrissend! Houd je meer van een origineel biertje? Bestel dan een caña.
In 1937 lanceerde N.V. Distilleerderij en Likeurstokerij v/h Wed. C.J. Becht & Zonen (Bergen op Zoom) een koolzuurhoudende sinaasappellimonade genaamd Si-Si.
Spezi is een mixfrisdrank bereid uit cola en limonade. Het merk werd in 1956 door Brauhaus Riegele in Augsburg geïntroduceerd en was oorspronkelijk een biersoort.
Er waren namelijk drie verschillende soort blauwe Fanta en dus was er niet één smaak, maar wel drie verschillende smaken die er voor het oog exact hetzelfde uitzagen. De eerste variant had de smaak van bosbes, cassis en veenbes. De tweede was de combinatie van granaatappel en pruim.
Dat drankje werd uitgevonden door de Duitse chemicus Schetelig. Het was gebaseerd op fruitsmaak.
Verkoper Josef Knipp kwam – salesman als hij was – linea recta met de naam Fanta. Op het laboratorium in Essen ontwikkelde Dr. Wolfgang Schetelig een recept met een reeks restproducten uit andere industrieën.
Fanta Naranja Tray
De Spaanse Fanta Naranja is zeer populair bij diegene die tijdens hun Spaanse vakantie kennis gemaakt hebben bij de originele sinaasappelsmaak. Dit product is in België en Nederland moeilijk verkrijgbaar, maar bij Shopandalucia is deze Spaanse frisdrank altijd voorradig.
Fanta stond dus altijd bekend om zijn sinas. Vroeg je om Fanta, dan kreeg je automatisch sinas van dit merk en omgekeerd. Tegenwoordig heeft Fanta meer smaken dan alleen sinas en wordt dit er altijd bij vermeld.