Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
Om bijvoorbeeld van Amsterdam naar Bali te komen, vlieg je 24.314 km over zee en land, dat kost 400.000 liter kerosine. Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
In 2020 stootte de Nederlandse luchtvaartsector 7,6 miljard kilo CO2 uit. De uitstoot die plaatsvond in het buitenlandse luchtruim is hierin meegeteld. De uitstoot van buitenlandse maatschappijen die op Nederland vliegen, is juist niet meegeteld.
Het korte antwoord is nee, duurzaam vliegen is niet mogelijk. Om echt duurzaam te zijn kun je het beste niet vliegen. Het lange antwoord is dat er wel zeker manieren zijn om ervoor te zorgen dat jouw vlucht minder impact heeft. Zoals de keuze van airline, stoel, route en CO2-compensatie.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
Wie veel en lang vliegt heeft meer kans op hartziekten, kanker, zicht- en hoorklachten en zelfs psychische problemen. Maar ook wie niet zo vaak de lucht in gaat, loopt risico, met name op kwaaltjes op de korte termijn. Zo heb je in een vliegtuig 100 keer zoveel kans om kou te vatten.
Vliegen is zwaar
Menselijke botten zijn niet stevig genoeg om mee te vliegen. Daarnaast hebben vogels en vleermuizen sterkere spieren. Vogels hebben flinke borstspieren waardoor ze hun vleugels lang en krachtig kunnen bewegen. Een vergroot borstbeen zorgt ervoor dat deze spieren stevig vastzitten.
Hierbij wordt geen rekening gehouden met transport via de lucht of over zee, vaak internationaal. Auto's en vrachtwagens zijn de grootste boosdoeners wat betreft luchtvervuiling in ons land en hun aantal op onze wegen blijft toenemen.
Groen reizen met de trein of bus
Wist je dat je tot wel 90 procent CO2-uitstoot kunt besparen door met de trein te reizen? Ook busreizen worden steeds populairder, waarmee in vergelijking tot vliegen tot de helft aan CO2 uitgestoten wordt. Echt duurzaam reizen doe je dus met de trein of door in Nederland te blijven.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
Voedselbron voor andere dieren. Naast het opruimen van de natuur zijn vliegen een voedselbron voor andere dieren. Vliegen worden door verschillende dieren in de natuur opgegeten. Ze zijn bijvoorbeeld een voedselbron voor spinnen, vogels, vleesetende planten, padden, kikkers, vissen en vleermuizen.
Met een middelgrote benzineauto (950-1.350 kg) stoot je in 1.000 kilometer 0,21 ton CO2 uit. Dat betekent dat, wanneer je hiermee het gemiddelde van 11.500 kilometer rijdt, je 2,83 ton CO2 uitstoot. Met een grote benzineauto (meer dan 1.350 kg) stoot je in 1.000 kilometer 0,24 ton CO2 uit.
Minder vliegen is een van de meest efficiënte manieren om je CO2-voetafdruk te verkleinen. Dit komt omdat vliegen enorm CO2-intensief is. Om je uitstoot van een retourtje Lissabon te compenseren moet je bijvoorbeeld een jaar lang geen vlees eten. En voor één keer op en neer naar Bali kun je vier jaar autorijden.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
1: Chinese staatsbedrijven (steenkool)
De productie is in handen van meerdere industriële staatsbedrijven. China is ook de grootste uitstoter van broeikasgassen, en volgens een rapport van het Amerikaanse Health Effects Institute kent het land door luchtvervuiling 1,6 miljoen vroegtijdige sterfgevallen per jaar.
Tata Steel en Schiphol grootste uitstoters van stikstofoxiden in Nederland. Staalconcern Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland, gevolgd door luchthaven Schiphol.
Zeer blauwe luchten kunnen ontstaan als de hogere luchtlagen droog zijn en als er weinig vervuiling is. Tijdens een aantal van de recente zonnige dagen was de bovenlucht erg droog zodat er geen vliegtuigstrepen gevormd werden.