Zoals een boot meedeint met de golven op het water, deinst een vliegtuig mee met de golven in de lucht.Worden deze golven nou erg heftig, dan voel je dat. En dat is dus turbulentie! Het kan dus zijn dat je zo ineens een paar meter zakt.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Bij plotselinge turbulentie reageert je lichaam met een versnelde hartslag, verhoogde bloeddruk, onrustige gevoelens, transpireren en buikkrampen. Volgens Otte is dit is een normale reactie die je niet kunt voorkomen, maar wel mee om kunt leren gaan.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Dan moet je een ochtendvlucht boeken. Dat zit zo: zodra het warm wordt, stijgt lucht op. Hierdoor is er rond 13.00 uur meer kans op onstuimige lucht dan wanneer het 's ochtends koel is. Toch wil je ook niet de allereerste ochtendvlucht hebben, dan heb je juist meer kans op turbulentie.
Koude lucht heeft een hogere dichtheid dan warme lucht en kan daardoor snel dalen. Er bestaat ook 'clear air turbulence'. Dat is turbulentie bij helder weer. Het vindt vooral plaats rond de straalstroom: een strook van harde wind op 9 à 10 kilometer hoogte waar vliegtuigen als het even kan op meeliften.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
De juiste plek in het vliegtuig
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Hoewel piloten turbulentie niet altijd kunnen zien, weten ze vaak wel of, waar en wat voor turbulentie er gaat komen, dankzij rapporten van andere vliegtuigen, weerberichten en radarapparatuur.
Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht. Piloten proberen turbulentie daarom over het algemeen zo veel mogelijk te omzeilen.
Of beter gezegd: zo tussen 13:00 en 15:00. "Dit is namelijk het moment dat de grond is verwarmd door de atmosfeer, waardoor de warme lucht opstijgt en de kans op turbulentie ook groter is", legt Williams uit.
Sommige passagiers ervaren turbulentie als eng. We geven toe, het is niet heel prettig als het vliegtuig begint te schudden en je bedenkt dat je 10 km hoog in de lucht zit. Belangrijk is dat je weet dat turbulentie dagelijks voorkomt en piloten erop getraind zijn. Het vliegtuig is gebouwd om turbulentie aan te kunnen.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Buitje om vliegen
Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken.
Turbulentie komt het meest voor in gebieden met slecht weer, wat de piloot op de radar kan zien. Echter gebeurt het soms ook gewoon bij een strakblauwe lucht. Dan is de turbulentie erg onverwacht, maar daar zijn vliegtuigen juist op gebouwd. Je hoeft je dus helemaal geen zorgen te maken.
Een vliegtuig is erop voorzien turbulentie op te vangen
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Ondanks het innemen van reistabletten voor vertrek, zelfs bij lichte turbulentie in het vliegtuig, zult u merken dat uw maag zich aanspant met ongemak. In dit geval kun je het beste boven de vleugels zitten, want daar is de turbulentie het minst voelbaar.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
Turbulentie is gewoon
Omdat de atmosfeer daar erg beweeglijk is, beweegt het vliegtuig met de atmosfeer mee. Het toestel beweegt op en neer en heen en weer. Net zoals een auto op en neer en heen en weer beweegt als je ermee op een hobbelige bochtige weg rijdt. Turbulentie is een normaal verschijnsel in de atmosfeer.
Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen.
Een gemiddeld passagiersvliegtuig vliegt meestal tussen de 9 en 12 kilometer hoogte. Dit is economisch gezien de meest voordelige hoogte om te vliegen. Dit wordt ook wel de kruishoogte genoemd. De reden dat vliegtuigen rond de 10 kilometer hoogte vliegen, heeft te maken met de luchtdichtheid.