Stopcontact type C
Dit type is de meest voorkomende stekker ter wereld, het is de bekende platte Nederlandse eurostekker. Deze heeft twee ronde pinnen en zit bijvoorbeeld aan je telefoonadapter, oplader van je tablet of aan andere apparaten.
Binnen Europa gebruikt men stekkers in zes verschillende soorten. We maken onderscheid tussen stekkers van Type F, Type E, Type G, Type J, Type K en Type L. Sommige soorten stekkers worden door meerdere Europese landen gebruikt, andere stekkers door slechts een of enkele landen.
In landen met stekkertype E is de stroom 16 A en is het voltage van het stopcontact meestal tussen de 220 en 240 volt. Daarmee is de netspanning gelijk of hoger dan in Nederland, hier is het namelijk 230 volt. Het is daarom verstandig om op je apparaten te kijken of ze goed en veilig werken bij een hoger voltage.
De Schuko is internationaal ook wel bekend als het Type F of. Daarnaast wordt de Schuko in het CEE-systeem aangeduid als CEE 7/4. Er zijn verschillende andere stekkersystemen die gezamenlijk met de Schuko gebruikt kunnen worden zoals het type stekker dat bekend is onder het Franse Type E.
De meest voorkomende stekker is de eurostekker (ook wel CEE stekker). Dit is een dikke blauwe stekker met drie pennen. Je kan bij de eurostekker kiezen uit een stekker inclusief snoer, of een verloopstuk met eigen verlengsnoer.
De blauwe stekkers worden gebruikt voor het AC net van 230 volt, rood is gereserveerd voor AC 400 volt. De rode krachtstroom stekkers zult u zelden tegenkomen op een camping. De campingstekker die doorgaans gebruikt wordt in Europa is de blauwe stekker voor het 230 Volt lichtnet.
Stopcontact type G
De stekker is geaard en heeft drie platte pinnen die in een driehoek gepositioneerd staan. De bovenste is de aardpen, deze is iets langer dan de rest. Je hebt voor landen die type G gebruiken altijd een reisstekker nodig omdat er geen andere stekkers in het stopcontact passen.
In Nederland wordt er gebruik gemaakt van twee typen stopcontacten en stekkers: type C en type F. Een type F stopcontact is geaard en wordt ook wel schuko genoemd. De type C stekkers zijn niet geaard en worden ook wel eurostekkers genoemd.
Wat voor stopcontacten gebruiken we in Nederland? In Nederland gebruiken we stopcontact type-F, maar stekkertype type-C en E passen ook. Het voltage wat hier uit het stopcontact komt is 230 V met een frequentie van 50 Hz. In veel landen in Europa, Afrika en Azië kun je dus gewoon je Nederlandse stekkers gebruiken.
De Type 2 stekker is dé standaard stekker voor nagenoeg alle elektrische auto's. Deze stekker, die is ontwikkeld voor de Duitse automerken, is de meest gebruikte stekker voor openbare én privé laadpunten. De Type 2 stekker is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase AC-laden en kan laadsnelheden tot 44 kW aan.
Welke stekker is geschikt voor openbaar laden? De laadkabel met een type 2 stekker (Mennekes stekker) is geschikt om openbaar mee te laden in Nederland. Uw laadkabel is voorzien van een uiteinde met een type 2 stekker voor de laadpaal en een type 1 of type 2 stekker voor de elektrische auto.
Frankrijk stekkers en stopcontacten
In Frankrijk zijn stekkers en stopcontacten van type C & E in gebruik.
Deze ongeaarde netstekker met twee parallelle, platte pinnen is zowat de standaard in heel Noord- en Centraal-Amerika. Dit stekkertype werd in 1904 uitgevonden door Harvey Hubbell II. De stekker heeft twee platte, 1,5 mm dikke pinnen, die tussen de 15,9 en 18,3 mm lang zijn en 12,7 mm van elkaar staan.
Over het algemeen heb je als Nederlander geen reisstekker nodig in Europa. Stopcontacten C, E en F worden namelijk het meeste gebruikt. Toch komt het sporadisch voor dat je wel een reisstekker nodig zult hebben, bijvoorbeeld wanneer je naar het Verenigd Koninkrijk gaat.
In de meeste Europese landen maken ze gebruik van stekker type C, E en F. Stekker type C staat ook wel bekend als de Schukostekker en type F als de Eurostekker. Voor de meeste Europese landen geldt dat je geen andere stekker nodig zult hebben om je apparaten te kunnen gebruiken.
De Britse stopcontacten bevatten drie rechthoekige openingen en staan geregistreerd als BS 1363. Type G reisstekkers zijn te herkennen aan de drie langwerpige openingen, die zijn toegesneden op een stekker met drie pinnen.
Het voornaamste verschil in elektra tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland & België zit hem in de stekkers en stopcontacten. De Britten gebruiken hiervoor aansluitingen met 3 blokvormige pinnen. Wil je jouw eigen apparaten of adapters gebruiken, dan heb je een verloopstekker nodig.
Als je in Nederland woont heb je geen reisstekker nodig in Duitsland. Jouw stekkers passen. Jouw apparaten met stekker C en stekker F passen.
Om deze apparaten te gebruiken heb je een reisstekker, ook wel wereldstekker genoemd, nodig. Steek de Engelse stekker in de reisstekker, en plaats deze vervolgens in een Nederlands stopcontact.
Campings in Nederland, Duitsland, België en Noord-Frankrijk zijn meestal voorzien van een CEE stekkerdoos. Deze zijn te herkennen aan de blauwe kleur en drie gaatjes (het vrouwtje). Om stroom te krijgen op de camping heb je dus een CEE stekker met drie pinnetjes (het mannetje) nodig.
Wereldwijd zijn er op dit moment zo'n 15 verschillende soorten elektrische stekkers in gebruik voor huishoudelijke toepassingen. Ze hebben allemaal een letter toegewezen gekregen door het Amerikaanse Department of Commerce International Trade Administration (ITA), beginnend bij de A en eindigend met de letter O.
CEE-stekkers zijn industriële stekkers voor het magazijn en de werkplaats, maar ze worden ook veelvuldig op campings gebruikt vanwege hun waterdichtheid en veiligheid. Een CEE-stekker is verkrijgbaar met een sterkte variërend van 16 tot 125 ampère en is minimaal 3-polig en maximaal 7-polig.
Ga voor veiligheid en kies altijd voor de blauwe CEE stekker op de camping, ook wel eurostekker genoemd. Deze stekker is waterdicht en gezekerd. Bovendien kun je met deze stekker op bijna alle campings in Europa elektra afnemen.
Wil je ook stroom in de voortent? Kies dan voor de CEE haakse verlengkabel in plaats van de “normale” CEE-verlengkabel. Het principe werkt grotendeels hetzelfde. De kant met de drie pinnen (het mannetje) sluit je aan op de stroompaal het haakse uiteinde met de drie gaatjes doe je in de caravan of camper.