- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Het rijden van korte afstanden met de auto is niet goed voor de staat van de accu. Doordat de auto maar kort in gebruik is komt de accu niet op bedrijfstemperatuur en laadt de accu nog niet of beperkt op. Zo gaat de accu langzaam leeg. Rijd dus ook regelmatig langere afstanden, dan kan de accu goed opladen.
Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen. Bij een geladen accu is dat omdat alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedschap volle sluiting veroorzaakt. Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd.
Je moet daarvoor de auto gedurende 5 á 10 seconden starten zonder dat hij aanspringt en dan de accuspanning meten, gewoon op de accupolen. Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
De accu is het kwetsbaarste onderdeel van de e-bike. Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Niet elk soort accu is nog te herstellen als deze leeg is. Een gesloten accu is dat vaak, helaas, niet of nauwelijks. Dit type batterij is te herkennen aan doppen die niet open kunnen. Een accu die doorgaans wél goed te repareren is, is een natte (plaat)accu.
Een autoaccu kan inderdaad overladen worden wanneer er geen doeltreffende maatregelen aanwezig zijn die dit verhinderen. Ik dacht dat de maximale spanning van een 100% volle accu 13.85V bedroeg, dus de max. aangelegde laadspanning mag daar in principe weinig bovenuit komen.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon.
Startproblemen door de accu
Als je tijdens een hittegolf dan ook nog eens de airconditioning op volle toeren laat draaien, schiet het kwik onder de kap zelfs nog meer de hoogte in, en dat heeft zo zijn gevolgen voor de accu. Die moet dan namelijk extra hard werken om de airco optimaal te laten functioneren.
Door de trillingen die de auto tijdens het rijden veroorzaakt, kan de accu loskomen of onderdelen van de accu losraken.Ook de vloeistoffen die in de accu zitten kunnen gaan lekken. Dit kan je motor beschadigen en voor problemen zorgen. Zorg er daarom voor dat de accu goed vast zit en controleer dit regelmatig.
De Lithium Ion accu
De Mastervolt Lithium Ion accu's worden daarom beschouwd als één van de veiligste accu's in hun soort. Een uniek kenmerk is het ingebouwde Battery Management System (BMS). Het systeem controleert de cellen en garandeert optimale veiligheid.
LET OP! Een accu zelf laden kan voor erg gevaarlijke situaties zorgen. De accu kan ontploffen, waardoor je niet alleen de auto in gevaar brengt maar ook jezelf.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
Je kunt de accuspanning meten met een voltmeter. Als de motor uitstaat, moet de accuspanning groter zijn dan 12 volt. Met het contact aan en draaiende motor zou het rond de 14V moeten zijn.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.