SKU's (Stock Keeping Units) zijn codes die je intern kunt gebruiken om je voorraad bij te houden en over je verkopen te rapporteren. Je kunt bijvoorbeeld het rapport Verkoop per SKU productvariant gebruiken om je verkopen te analyseren.
Er is geen specifieke codering of standaard voor dit soort identificatie codes, die naast de producent ook door winkels binnen de inventaris gebruikt kunnen worden.
Een SKU (Stock Keeping Unit) of productcode is een uniek nummer dat naar één specifiek product verwijst. De SKU kan je zelf samenstellen maar het is belangrijk dat er een bepaalde logica schuilt achter de productcodes. Je kan een productcode eenvoudig beginnen met A000001, gevolgd door A000002.
Een productcode is een uniek nummer dat naar 1 specifiek product verwijst. In het Engels wordt het ook wel SKU genoemd, als afkorting van Stock Keeping Unit.
Gebruik geen nullen of speciale tekens. Gebruik voor elk product hetzelfde aantal tekens. De uiteindelijke indeling bepaal jij, maar de meeste SKU's bestaan uit 8 tot 12 letters en/of cijfers. Begin je SKU met letters, bijvoorbeeld de eerste letters van de fabrikant.
Daarom verwarren we de SKU-code vaak met de EAN-code (European Article Number) en de UPC-code (Universal Product Code), die we de «bar- of streepjescode» noemen. Elk bedrijf kan de data bepalen waaruit het is samengesteld naar gelang de kenmerken van de producten.
Een SKU (Stock Keeping Unit) is een specifieke product-ID van een verkoper. De SKU is een essentieel gegevensitem in elk voorraadbestand dat je bij ons indient.
Een EAN code is verplicht als je jouw producten wilt verkopen op platforms als Bol.com, Amazon of wil leveren aan winkels als CoolBlue. Je moet hiervoor officiële EAN-codes gebruiken om jouw producten te kunnen identificeren. Dit is niet mogelijk als je zelf barcodes hebt gemaakt via een generator.
Om het artikelnummeringssysteem in te richten, moet u beginnen met een simpele en logische artikelnummering. Een cijfercombinatie is hierbij de meest optimale vorm. Een artikelnummer met letters en cijfers ziet er intelligent uit, maar een artikelnummer van een cijferreeks is het makkelijkst.
Een GTIN (Global Trade Item Number) is een unieke, internationaal erkende product-ID. Als er een GTIN beschikbaar is, wordt deze weergegeven naast de streepjescode op de productverpakking of boekomslag.
De streepjescode
Vrijwel alle verpakte producten die in Nederland en België in de schappen liggen hebben een GTIN-13-code, dus een reeks van dertien cijfers. De internationale standaardiseringsorganisatie GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes uit aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen.
Alle producten in een webshop of winkel hebben een unieke identificatiecode. Dit nummer vind je vaak als barcode op de verpakking. Dankzij de artikelcode kan elke schakel in de logistieke keten een product herkennen. De voornaamste winkels en webshops zoals bol.com en Amazon accepteren alleen GS1 artikelcodes.
Meestal is een nummer dat 5 tot 7 getallen lang is voldoende. Zorg dat nummers niet met nullen starten omdat dat tot verwarring kan leiden bij de orderinvoer of bij klanten.
Dat kan in eerste instantie aantrekkelijk zijn, omdat het gratis is. Maar, deze EAN codes zijn niet officieel, niet geregistreerd en dus loop je direct het risico dat je product niet verkocht kan worden in winkels en online. Ga dus niet zelf een bacode maken of genereren met gratis tools, want goedkoop is duurkoop.
Om je producten van barcodes te voorzien bestaan er twee mogelijkheden. Als product owner of verkoper op bol.com en Amazon, hebben jouw producten een uniek identificatienummer nodig. Hiervoor is een Global Trade Item Number (GTIN) of European Article Number (EAN) vereist, wat je bij GS1 kan aanvragen.
De EAN-code, ook wel GS1 barcode genoemd, is per 1 mei 2019 een verplicht veld binnen DST. Alle artikeldata die aangeleverd worden bij DST dienen te zijn voorzien van een (officiële) EAN/GS1 barcode.
Betekenis: SKU
Een stock keeping unit (SKU) is een Engelse term voor een uniek product of dienst, bedoeld voor de verkoop, met inbegrip van alle kenmerken die het onderscheiden van andere artikelen en uitvoeringen.
GS1 is de organisatie die in Europa de EAN codes beheert. Elke leverancier/elk merk koopt hier de EAN codes die aan hun eigen merk gekoppeld zijn.
Voor elk product, elke variatie of eenheid is een uniek EAN nummer nodig.
EAN staat voor Europees Artikel Nummer. Een EAN is cijfercode die op alle producten terug te vinden is. Deze cijfercode wordt omgezet naar streepjes of een QR-code zodat het product gescand kan worden. Uiteindelijk is het een nummerreeks die het product uniek identificeerbaar maakt.
Hij bestaat sinds 1974 en lijkt de nieuwe wereldstandaard te worden. Vrijwel alle verpakte producten die in Nederland en België in de schappen liggen, hebben een EAN-13-code, dus een reeks van dertien cijfers.
De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 54 (vb. 541448823456789125). EAN staat voor European Article Numbering. Leveranciers en distributienetbeheerders gebruiken deze codes om leveringspunten voor elektriciteit of gas te identificeren.
De EAN-code is gekoppeld aan een plaats en niet aan een persoon. Voor elk leveringspunt en voor elke energievorm bestaat een unieke EAN-code van achttien cijfers.
De eerste twee cijfers, de 8 en 7, staan voor het land waarvan het product afkomstig is. De acht en zeven staan voor Nederland. Dan volgen er 5 cijfers die staan voor het bedrijf waar een product vandaan komt: De bedrijfscode. Daarna volgen weer 5 cijfers en die staan voor het product.
De EAN-code bestaat in twee varianten, de EAN 8 en EAN 13. Evenals de UPC-code is de lengte van de code gefixeerd en kan de code uitsluitend uit getallen bestaan. De EAN 13 is de meest gebruikte barcode en alleen waar niet voldoende ruimte is wordt ook wel de EAN 8 code gebruikt.