Overprocessing, ook wel overbewerking genoemd, is simpel gezegd meer doen voor de klant dan nodig is. Tot het uiterste gaan voor je opdrachtgever (klant) is een goede bedrijfsmentaliteit, maar als het geen extra waarde meer toevoegt voor de klant spreken we van een verspilling in tijd, geld en moeite.
De 7 vormen van verspilling zijn: transport, voorraad, beweging, wachten, overprocessing, overproductie en defecten. Niet waarde toevoegende activiteiten (NVA = non value added) worden ook wel verspillingen genoemd: het zijn activiteiten waar de klant niet voor betaalt.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Verspillingen (TIMWOODS) zijn de activiteiten die vanuit de klant bezien niet interessant zijn, en die geen hogere prijs van het product of de dienst rechtvaardigen. Hieronder vallen ook corrigerende acties om de gevraagde kwaliteit te leveren.
Lean betekent letterlijk “slank''; of eigenlijk “slanke'' processen. Door de Lean methode toe te passen kun je je bedrijfsprocessen namelijk “slanker'' maken. Dit houdt in dat alle verspillingen in processen (zo veel mogelijk) worden geëlimineerd.
De letters van Tim Woodt geven een categorie van verspilling aan. Het is eigenlijk een 'ezelsbruggetje' om de soorten verspillingen makkelijk te kunnen onthouden. Met Tim Woodt kan je verspillingen in je proces snel herkennen.
Wat zijn lean tools? Lean tools: de hulpmiddelen om lean werken voor elkaar te krijgen in jouw bedrijf – gericht op procesverbetering en teamondersteuning. Verspilling minimaliseren en je mensen ondersteunen doe je – ga er even voor zitten – digitaal. Lean tools zijn namelijk digitale tools.
Wat is de Lean Kaizen methode? Kaizen is een continue verbeteringsproces dat gericht is op het verbeteren van processen, producten en diensten binnen een organisatie. Het richt zich op het elimineren van verspillingen, het verminderen van variatie en het vergroten van de efficiëntie.
Lean is een systematische (continu verbeteren) aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Lean legt de nadruk op het verwijderen van verspillingen in het proces om zo meer toegevoegde waarde voor de klant te realiseren.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
De term Lean is bedacht door Womack en Jones na hun bezoek aan de Toyota fabrieken in Japan.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
De kerngedachte van de Lean filosofie is het maximaliseren van de klantwaarde en het minimaliseren van verspilling. Een organisatie die de Lean filosofie volgt, begrijpt de waarde voor de klant en richt haar belangrijkste processen op het continu verhogen van de waarde voor de klant.
Voor Scrum betekent dit dat de opdrachtgever zijn wensen constant bij kan stellen en voor Lean geldt dat het product op zo'n manier is geproduceerd dat er geen verspillingen zijn gemaakt. De klant hoort precies te krijgen wat hij verwacht. Ook in de uitvoering van de methoden zijn er overeenkomsten te vinden.
Het grootste verschil is dat lean vaak betrekking heeft op een productieproces en agile op een manier van werken door een team of afdeling om een concept of idee te ontwikkelen. Door kort en cyclisch te werken, kan een team snel reageren op de veranderingen in de markt.
Lean staat voor verbetering: een steeds betere afstemming van productiestappen op elkaar. Agile staat voor verandering: producten en diensten constant aanpassen aan de marktsituatie en de feedback vanuit klant.
Hoe werkt Lean Six Sigma? De focus van Lean Six Sigma ligt op het verhogen van de klanttevredenheid door te kijken waar de klant écht behoefte aan heeft. Tegelijkertijd wordt het proces van het product of dienst efficiënter ingericht (Lean) en continu verbetert (Six Sigma).
5S is een belangrijk onderdeel van Lean management en kan bijdragen aan het verminderen van verspilling en het verbeteren van de arbeidsveiligheid. Het is een methode die zich richt op werkplekorganisatie en bestaat uit vijf stappen: sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren en standhouden.
Het doel van de 5S-methode is om samen met je collega's een schone, veilige, goed georganiseerde en efficiënte werkomgeving te creëren. Om ongevallen te voorkomen, defecten of fouten te voorkomen én om geen tijd te verspillen door onnodig zoeken.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd.Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Daarnaast is pons asinorum de naam voor de vijfde meetkundige stelling van Euclides. Het zou ook een ezelsbruggetje heten omdat ezels heel goed dingen kunnen onthouden en zich daarom nooit 2 keer aan dezelfde steen stoten.
Verspilling is elke actie of stap in een proces die geen toegevoegde waarde heeft voor de klant. Met andere woorden, verspilling is elke procesactiviteit waar de klant niet voor wil betalen.
Een ezelsbruggetje is de benaming voor een mnemotechniek om iets heel anders makkelijk te kunnen onthouden. Veelal is het te onthouden ezelsbruggetje op zichzelf nonsens. Het kan zijn dat het ezelsbruggetje zelf niet te onthouden is, of dat de informatie tegenstrijdig of dubbelzinnig is ("welke is het nou?").