Milltek maakt voor de meeste type auto's twee versies die we non-resonated en resonated noemen. De Non-resonated versie is dan ook de meest luide versie en heeft in de lange pijp naar achteren geen extra geluidsdemper. Dit resulteert in een extra sportief geluid maar kan naar smaak te luid zijn voor dagelijks gebruik.
Milltek Sport uitlaten worden gemaakt van een hoge kwaliteit RVS, namelijk type 304; dit type RVS wordt ook in de luchtvaartindustrie toegepast! Dit materiaal is antimagnetisch (RVS van andere fabrikanten hoeft dat niet te zijn) en is minder gevoelig voor verkleuring.
Milltek Sport is origineel afkomstig uit Derbyshire, een regio tussen Manchester en Leicester. Het bedrijf is opgericht in 1983 door een autofanaat.
Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
Milltek maakt voor de meeste type auto's twee versies die we non-resonated en resonated noemen. De Non-resonated versie is dan ook de meest luide versie en heeft in de lange pijp naar achteren geen extra geluidsdemper. Dit resulteert in een extra sportief geluid maar kan naar smaak te luid zijn voor dagelijks gebruik.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Als u besluit om een Akrapovic uitlaat bij Motordempers.nl te kopen, weet u zeker dat het meer dan kwaliteit alleen betreft. Bij dit merk staat alles op het gebied van de prestaties, kwaliteit en afwerking hoog in het vaandel.
Sommige dempers, zoals de Akrapovic, Bos, Gianelli en Termignoni, leverden zelfs tot maximaal drie pk meer. Dat resultaat mag in vergelijking met het verleden, toen de meeste vervangende uitlaten doorgaans meer lawaai en minder vermogen leverden, toch wel verheugend genoemd worden.
Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.
De Akrapovic uitlaat is ontworpen om de motor van de auto meer kracht te geven en het geluid beter te laten klinken. De prestatie wordt verbeterd door minder gewicht, het unieke zeshoekige ontwerp en de juiste materialen zoals Titanium. Door het selecteren van de juiste combinatie zal de motor beter presteren!
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Regels voor het verwijderen van een middendemper
De uitlaat van een personenauto op benzine mag bij 3.500 toeren per minuut niet meer dan 95 decibel produceren. Het is dus compleet legaal om je middendemper te verwijderen, mits het uitlaatsysteem gasdicht is en het geluid dus onder de 95 decibel blijft.
Wat is een downpipe
Een downpipe bevind zich direct op de turbo en vormt het eerste gedeelte van uw uitlaat. Bij auto's zonder turbo verzorgt het spruitstuk de luchtafvoer uit de cilinders. Bij moderne auto's met turbo heeft een downpipe een vergelijkbaar doel.
Een dB-killer monteer je in de uitlaatdemper en maakt zo de opening van de demper kleiner. Doordat de opening van de demper versmald wordt, produceert de motor minder decibellen. De uitlaatgassen gaan via de kleine gaten in de dB-killer naar buiten. Zo blijft uitlaatsysteem gewoon naar behoren werken.
Een dB-Killer is een opzetstuk dat aan het eind van de einddemper van je uitlaatsysteem wordt gemonteerd. Een dB-killer zorgt ervoor dat het uitlaatgeluid beter gedempt wordt omdat de uitlaatgassen gedwongen worden een andere route door de uitlaat te nemen.
Akrapovic is een fabrikant van hoogwaardige uitlaatdempers en uitlaatsystemen voor motoren en auto's. Het bedrijf is gevestigd in Slovenie.