Voor een succesvol gerecht 'samenwerken' zijn vier ingrediënten noodzakelijk. De vier V's van samenwerken zijn: Vertrouwen, Verbinding, Vertellen (communiceren) en Verschillen. Teams bij wie deze vier ingrediënten goed in evenwicht zijn, bereiken sneller duurzame resultaten en leveren meer energie.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Samenwerken is een competentie.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Professioneel samenwerken is als volgt gedefinieerd:
'Een vorm van samenwerken, waarbij autonome organisaties ertoe overgaan duurzame afspraken aan te gaan en zo delen van het werk op elkaar af te stemmen.
wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Het is belangrijk om samen te werken binnen een onderneming. Samenwerken zorgt voor een positieve teamgeest, meer productiviteit en persoonlijke groei. Voor een deel komt dit op natuurlijke wijze tot stand. Er zijn ook een paar stappen die jij kunt nemen om effectief samenwerken aan te moedigen.
Bij samenwerking gaat het zowel om inhoudelijke argumenten als om persoonlijke verhoudingen en relaties. Samenwerking is altijd een samenspel van mensen die al dan niet iets willen. Samenwerking overstijgt naar haar aard het individuele, maar tegelijkertijd neemt iedereen in een samenwerking zichzelf mee.
Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden.
Om te beginnen dan: er is wel degelijk een ideale omvang van een team. Dat is tussen de 8 en 10 man. Groot genoeg om alle taken te verdelen en klein genoeg om elkaar echt goed te leren kennen en door te groeien.
Goed teamwerk is meeromvattend en gaat over: én een goed resultaat behalen als team met elkaar; én zorgen dat het team als geheel, elk teamlid, en alle andere betrokkenen rondom het team, een goed gevoel hebben over het resultaat; én dat alle betrokkenen een goed gevoel hebben over de samenwerking in.