De commerciële marge is het percentage op de verkoopprijs van een product dat een onderneming verdient. Het wordt verkregen door de kosten van het product af te trekken van de uiteindelijke prijs. Het is een goede indicator van hoe je onderneming er commercieel voorstaat.
Marge is een financieel begrip dat het verschil beschrijft tussen de kosten van een product of dienst en de prijs waartegen het wordt verkocht. Het wordt vaak uitgedrukt als een percentage en geeft een indicatie van de winstgevendheid van een onderneming.
Wat is het verschil tussen marge en winst? De marge is het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst. Van de marge moet je namelijk ook je kosten betalen, voordat je de winst overhoudt.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen.
Marge berekenen
100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33. Een marge ligt (wanneer je een product voor meer geld verkoopt dan inkoopt) altijd tussen de 0 en 100%.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Winstmarge berekenen
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Een btw-auto is een auto die altijd zakelijk gereden is.Een marge-auto is een auto die eenmalig (of vaker) van een particulier is geweest. Het verschil zit dus in de btw die je betaalt. Koop je een btw-auto, dan ben je verplicht btw te betalen over de aanschafprijs van de bolide.
De brutowinstmarge is het percentage van de omzet wat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Dit betekent dus dat je er verder geen andere kosten afhaalt, alleen de kosten van de inkopen. De belasting, vaste kosten en andere uitgaven, zoals personeelskosten, worden nog niet in deze berekening meegenomen.
Een bedrijf moet soms kiezen tussen meer verkopen aan lagere prijzen of iets minder verkopen aan hogere prijzen. Of anders gezegd kiezen tussen meer volume of een hogere marge. Deze marge vormt de basis van je bedrijf en dient om alle andere kosten te kunnen dragen.
Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen.
De 20 producten met de grootste winstmarges: Popcorn Popcorn in de bioscoop heeft een winstmarge van 1.275% Medicijnen die voorgeschreven worden in de VS. Winstmarges van 200 tot 3.000% Diamanten 'The girls best friends'.
De marge is het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage en als een bedrag per artikel. Van dit deel van de omzet kunnen de kosten voor onder meer personeel, huisvesting en marketing worden betaald. Het resultaat dat dan nog overblijft is de geboekte winst.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
Je verkoopt duurzame tassen, die je inkoopt voor 20 euro per stuk en wilt verkopen met een winstmarge van 40%, ofwel een factor van 2. De verkoopprijs bereken je zo: 1 – 0,40 (je beoogde winstmarge) = 0,60. Daarna deel je de kosten van een tas (20 euro) door 0,60 en kom je uit op 33,33 euro (ex btw).
Hierbij wordt in de branche verwerking van cacao en vervaardiging van chocolade en suikerwerk gemiddeld een bruto marge van 26.3% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2016) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 6.0% naar 7.2%.
De operationele winstmarge geeft het percentage aan dat van de omzet overblijft nadat alle kosten, exclusief belastingen, rentelasten en dividend voor preferente aandelen, zijn afgetrokken. Dit percentage geeft in feite de 'zuivere winst' aan dat op de omzet wordt geboekt.
Bij de margeregeling berekent u de btw niet over uw omzet, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs van de goederen: de winstmarge. Verkoopt u met winst? Dan is uw winstmarge positief en moet u btw betalen. Verkoopt u met verlies, dan heeft u een negatieve winstmarge.
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
Op basis hiervan bereken je je marge met de formule winst / omzet x 100. Op elke tas zit dus een marge van ongeveer 35%. Afhankelijk van hoeveel tassen je verkoopt, is deze marge ruimschoots voldoende voor een financieel gezond freelance bedrijf.