Een dieselmotor heeft namelijk een hoge koppel en trekt veel gemakkelijker op dan een benzinemotor die een hoog vermogen heeft. Je zult wel merken dat het rijden in een dieselmotor eenvoudig is, je rijdt veel makkelijker weg met een lager toerental. De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen.
Wat betreft het daadwerkelijk leren rijden, zul je merken dat er niet veel verschil zal zijn, alleen dat de diesel krachtiger aanvoelt en meer lawaai maakt om te rijden . Je zult dit meer opmerken als je oefent met een vriend of familielid in een auto die op benzine rijdt.
Diesel bevat een hoger percentage koolwaterstoffen en is zwaarder en olieachtiger dan benzine. Benzine daarentegen is lichter en ook ontvlambaarder. In vergelijking met benzine verdampt diesel pas bij een veel hogere temperatuur, waardoor het moeilijker te ontsteken is.
In principe kan men zeggen dat korte afstanden een grote belasting vormen voor benzine- en dieselmotoren. Gebruik over korte afstanden veroorzaakt hoge slijtage en een hoger brandstofverbruik. Dit heeft een directe impact op uw portemonnee en komt beide voertuigtypes niet ten goede.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
De beste en ook de eenvoudigste tip hier is om met bepaalde tussenpozen (bijvoorbeeld twee keer per maand ) een langere rit met het voertuig te maken. Hierbij raden we aan om ten minste 70-100 mijl non-stop te rijden met een constante snelheid. Het type brandstof dat wordt gebruikt is belangrijk om schade aan de motor te voorkomen of om afzettingen in de motor te voorkomen.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Met turbodieselauto's die in de jaren 90 sterker werden, werden ze ingezet in toerwagenraces en BMW won de 24 uur van de Nürburgring in 1998 met een 320d. Na het winnen van de 12 uur van Sebring in 2006 met de dieselaangedreven R10 TDI LMP, won Audi ook de 24 uur van Le Mans.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
Een dieselmotor heeft meer koppel, wat betekent dat je er makkelijker vanaf kunt komen en dat je minder snel afslaat. Een benzinemotor is nog steeds makkelijk genoeg om vanaf te komen, het is alleen een kwestie van leren waar de bite in je auto zit, zodat je niet afslaat.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
Dieselmotoren hebben over het algemeen minder frequent onderhoud nodig dan benzinevoertuigen. Maar als het tijd is voor service, kost diesel meestal meer om te repareren of onderhouden . Wees voorbereid op hogere terugkerende kosten, zelfs als ze minder vaak voorkomen.
Sommige dieselmotoren kunnen ook een zeer hoge kilometerstand hebben - het is niet ongewoon dat Toyota Landcruisers in goede staat blijven van meer dan 300.000 km als ze goed worden onderhouden . Over het algemeen gaan dieselmotoren langer mee dan benzinemotoren. Bij het zoeken naar een nieuwe auto kan het een verstandige keuze zijn om dergelijke modellen te overwegen.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Nadelen van diesel:
Abominabele paardenkracht, lagere snelheid . Dure brandstof, beperkt aantal tankstations met diesel. Luidruchtigere en ruigere rit dan benzinemotoren. Produceren emissies die kankerverwekkende stoffen, stikstofoxiden en roet in de atmosfeer uitstoten.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Wat zeker is, is dat vanaf 1 januari 2050 benzineauto's niet meer op de weg mogen komen, mits de plannen doorgaan. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op de waarde en bruikbaarheid van benzineauto's die je nu bezit of overweegt te kopen.
Benzinemotoren zijn over het algemeen zuiniger bij lagere snelheden en in stadsverkeer. Benzinemotoren staan bekend om hun soepelere en stillere werking. Benzineauto's worden vaak verkozen voor korte woon-werkverkeer en stadsverkeer .