Wat levenslange garantie inhoudt verschilt per merk. Het ene merk ziet het als een garantie die duurt zolang de initiële koper nog leeft. Een ander vindt levenslang eigenlijk onbeperkt. Het meest gebruikelijk is echter de opvatting dat de garantie net zo lang duurt als de te verwachten levensduur van een product.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Gebruik je het product niet naar behoren of krijg je schade door het product onjuist te gebruiken, valt hij niet onder de garantie. Pas je een product of breng je aanpassingen aan het product, dan vervallen alle garanties. Er zit geen garantie op de verpakking van een product.
Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.
Wettelijke garantie betekent dat je recht hebt op een goed product of meubel. Als het product niet goed is dan heb je recht op een gratis reparatie, nieuw product of geld terug. In de Europes Richtlijn Koop en Garantie is een wettelijke termijn van 2 jaar garantie opgenomen.
Kapot binnen 1 jaar
Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging. Als u het product kocht vóór 27 april 2022, is deze periode 6 maanden in plaats van 1 jaar. Een product moet zo lang meegaan als u mag verwachten.
Stappenplan wettelijke garantie
Als uw product non-conform is dan moet u de verkoper een ingebrekestelling toesturen. In die brief deelt u mee dat u een product heeft gekocht dat gebreken vertoont en geeft u aan dat u een beroep doet op de wettelijke garantie.
U hebt dan recht op 'wettelijke garantie'. De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen.En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen. Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper.
U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat. Gaat het sneller kapot? Dan moet de verkoper uw product maken of vervangen. Daar hebt u wettelijk recht op.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
De kassabon is in veel gevallen ook het garantiebewijs. Bent u de bon toch kwijtgeraakt en is het product niet goed? Ook zonder kassabon heeft u rechten. Als dit allemaal niet lukt, kunt u het beste teruggaan naar de winkel.
De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
Als verkoper bent u verantwoordelijk voor wettelijke garantie.
Informeer de verkoper binnen 2 maanden over het defect. Vraag de verkoper het product kosteloos te herstellen of te vervangen binnen een redelijke termijn. Meestal is 14 dagen een redelijke termijn, soms langer. Het is namelijk afhankelijk van de situatie en het product.
Het is al jaren niet meer verplicht om BOVAG Garantie te geven op auto's, behalve voor de auto's waarmee u adverteert op viaBOVAG.nl. Al zien we natuurlijk het liefst dat u dat wel doet, het onderscheidt u als BOVAG-bedrijf immers van andere bedrijven.
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn . Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product.
Een garantie die ziet op dergelijke (externe) factoren heeft niets te maken met de eigenschappen van het product zelf en zal daarom in beginsel kwalificeren als een verzekering, ook als deze onderdeel uitmaakt van een koopovereenkomst.
Wat zijn kosten voor reparatie? Reparatiekosten zijn onderhoudskosten. Deze zijn vaak aftrekbaar van de belasting. Voorbeelden van reparatiekosten zijn: reparaties door een elektricien, loodgieter, metselaar, stukadoor en timmerman, buitenschilderwerk, onderhoud of reparatie van een cv-installatie, boiler etc.
Alles wat het gevolg is van een ongelukje met je telefoon, zoals valschade of waterschade, valt niet onder de garantie. Dit is je eigen verantwoording. Gaat je scherm bijvoorbeeld kapot omdat je de telefoon hebt laten vallen? Dan valt dit niet onder garantie en moet je de reparatiekosten zelf betalen.
De verkoper moet de retourkosten betalen als het product niet goed is.
U kunt niet van alles - zoals bijvoorbeeld motor en bak - uitzonderen van de garantie. U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.