Leegstandscontract en leegstandstarief De meeste leveranciers bieden een leegstandscontract of -tarief aan, een soort van minimaal tussencontract dat een eigenaar van een tijdelijk leegstaande woning kan afsluiten. Dat omdat er nog geen nieuwe huurders zijn, of omwille van renovatiewerken.
Een leegstandscontract houdt in dat je geen elektriciteit en gas verbruikt of heel minimaal. Je hoeft dan geen of een minimaal voorschot te betalen, alleen de vaste kosten die de energieleverancier rekent. Dit zijn het vastrecht, transportkosten en belastingen.
Onbezet = 1) Ledig 2) Ledig en vrij 3) Leeg 4) Leeg en vrij 5) leegstaand 6) Leegstand 7) Niet bezet 8) Niet door iemand ingenomen 9) Onbewoond 10) Onvervuld 11) Open 12) Openstaande 13) Vacant 14) Vrij 15) Vrij en ledig...
Als je woning tijdelijk leegstaat of je voert kleine renovatiewerken uit, kan je tijdelijk het leegstandstarief aanvragen. ofwel € 10 maandelijks.ofwel € 20 voor tweemaandelijkse facturatie.
De voordelen van een leegstandscontract
Als verhuurder van vastgoed heeft u te maken met leegstand. U wilt dan graag dat de energielevering blijft doorlopen tegen zo laag mogelijke kosten. Sluit dan een tijdelijk en flexibel leegstandscontract af voor uw grootverbruik energie. U kunt dit maandelijks opzeggen.
U mag uw woning 6 maanden leeg laten staan. Na deze 6 maanden moet de eigenaar of beheerder van de woning de lege woning bij de gemeente melden. Dat geldt voor alle typen (zelfstandige) woningen, dus ook voor woningen in een Vereniging van Eigenaren (VvE).
In veel gemeenten stijgt de heffing jaarlijks tot een bepaald plafond is bereikt. De leegstandsbelasting is ten laste van de volle eigenaar van het pand of de houders van een zakelijk recht. Als er meerdere eigenaars zijn betalen ze elk een deel van de heffing volgens het aandeel dat ze in het pand bezitten.
Wanneer leegstand? Er is sprake van leegstand als een pand gedurende 12 opeenvolgende maanden niet effectief gebruikt of bewoond wordt door een gezin of een alleenstaande.
Kraken en leegstand (het langere tijd leegstaan van gebouwen zoals woningen) zijn met elkaar verbonden. Daarom is er gekozen voor een aanpak van beide. Kraken of wel de aanwezigheid in een kraakpand is nu strafbaar en wordt gezien als misdrijf. De eigenaar van een gekraakt pand kan aangifte doen bij de politie.
Om het leegstandspercentage te berekenen, moet u het aantal leegstaande eenheden of woningen bepalen, dit delen door het totale aantal voor verhuur beschikbare eenheden of woningen, en vermenigvuldigen met 100 om het percentage te verkrijgen. Het leegstandspercentage voor dit appartementsgebouw zou dus 12,5% bedragen.
Eigenaren van panden die langer dan zes maanden leeg staan, zijn verplicht de leegstand te melden. Sinds 2010 kunnen vastgoedeigenaren een boete krijgen als zij leegstand niet melden.
We spreken over leegstand als een woning of gebouw minstens 12 opeenvolgende maanden niet bewoond of effectief gebruikt wordt.
Op 1 januari 2022 stonden ruim 219 duizend verblijfsobjecten leeg. Daarmee was de totale leegstand 4,5 procent lager dan een jaar eerder (230 duizend objecten) en ook lager dan op 1 januari 2020 (222 duizend objecten). 40 procent van de leegstaande objecten op 1 januari 2022 stond een jaar eerder ook al leeg.
Woningen en gebouwen die gedurende een langere tijd leegstaand zijn, worden opgenomen in het leegstandsregister. Aan het leegstandsregister is een gemeentelijke belasting gekoppeld. Met de leegstandsbelasting wil de stad de verloedering in de straten en de stijging van huurprijzen tegengaan.
Langdurig leegstaande woningen worden ten behoeve van dit nieuwsbericht gedefinieerd als de objecten die op zowel het peilmoment als een jaar daarvoor leegstonden, waar in de tussenliggende periode geen sprake is geweest van substantieel energieverbruik.
Krakers kunnen een pand worden uitgedreven middels eenzijdige verzoekschriften waarbij de uitzetting wordt gevraagd van krakers of andere personen.
Inbreuk eigendomsrecht
Indien een kraker zonder uw toestemming zich de toegang tot uw pand heeft verschaft en daarvan gebruik blijft maken, verblijft de kraker zonder recht of titel in uw pand en maakt hij/zij een voortdurende en onrechtmatige inbreuk op uw eigendomsrecht.
Het kraken van een huis of gebouw is sinds 2010 verboden.
De gemeente controleert op leegstand. Dat doet zij aan de hand van eigen gegevens zoals inschrijvingen van bewoners in de Gemeentelijke Basisadministratie. Staat een woning bij u in de buurt langdurig leeg zonder aanwijsbare reden, zoals een verbouwing, dan kunt u dit melden bij de gemeente.
Als een woning langer dan zes maanden leegstaat, moet de woningeigenaar dat melden. Anders krijgt die een boete van 9.000 euro. Als er geen goede reden is voor de leegstand, moet de woning snel beschikbaar worden gemaakt voor verhuur en kan de gemeente iemand voordragen en een huurprijs bepalen.
Kostenoverzicht per type woningontruiming in 2023
De gemiddelde kosten voor het leegmaken van een appartement zijn 1100,-. De prijs voor het ontruimen van een eengezinswoning ligt tussen de 450,- en 2100,- met een gemiddelde van 1250,-. Er zijn veel verschillende type woningen.
Voor het ontruimen van een gemiddelde eengezinswoning liggen de kosten rond de €800,- tot €2.000,-. Voor een grote woning met meer dan 3 slaapkamers moet je rekening houden met prijzen tussen de €1.000,- tot €2.500,-. Hoe meer kamers en hoe meer spullen, des te hoger de kosten.
Leegstand vermijden
De woning of het gebouw zelf terug gebruiken: je kan hiervoor rekenen op advies, bemiddeling en eventueel subsidies om de woning terug bewoonbaar te maken. Verhuren: je kan verhuren, privé of verhuren zonder zorgen via het Sociaal Verhuurkantoor.
Begin 2022 waren in Nederland bijna 180.000 huizen onbewoond. Een jaar eerder waren dat er nog 187.000. In gemeenten langs de grenzen van Nederland is de leegstand het grootst, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In heel Nederland is daarmee 2,37% van het aantal woningen onbewoond.
U mag uw woning dan tijdelijk verhuren volgens de Leegstandwet. Daarvoor gelden de volgende regels. De gemeente geeft u een vergunning voor maximaal 2 jaar, als u de woning op termijn wilt slopen of renoveren.Na afloop mag de gemeente de vergunning steeds met een jaar verlengen, tot in totaal 7 jaar.