Lean Bouwen betekent dat, wanneer alle processen zodanig zijn ingericht dat producten en projecten met zo weinig mogelijk verspillingen gerealiseerd kunnen worden, de bouwtijd aanzienlijk korter wordt. Niet alleen heeft een kortere bouwtijd zo een voordeel van de klant, maar uiteraard ook voor de organisatie zelf!
Lean betekent letterlijk “slank''; of eigenlijk “slanke'' processen. Door de Lean methode toe te passen kun je je bedrijfsprocessen namelijk “slanker'' maken. Dit houdt in dat alle verspillingen in processen (zo veel mogelijk) worden geëlimineerd.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Lean planning betekent feitelijk dat een volgende activiteit wordt uitgevoerd wanneer de voorgaande erom vraagt; niet eerder én niet later. Theoretisch betekent dit dat er middels lean planning continu waarde gecreëerd wordt, niemand van de vele bouwpartners hoeft te wachten en er geen onnodige voorraden ontstaan.
Het samenwerken en bouwen binnen een Lean cultuur vergroot waarde actief, brengt verspilling terug en voorkomt faalkosten. Door efficiënt gebruik te maken van tijd, materialen en productieprocessen, creëert men waarde.
Lean werken richt zich op waarde toevoegende activiteiten en het reduceren van alle overige activiteiten. Lean werken gaat uit van de bestaande situatie waarin het goede behouden wordt en niet van het principe 'alles moet anders'. Je kunt meer lezen over Lean werken in de huisartsenpraktijk in ledenblad De Dokter.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
Lean is de straatnaam voor een drankje van hoestdrank gemixt met frisdrank, meestal met Sprite. Soms worden er ook snoepjes aan toegevoegd voor de extra zoete smaak. Het wordt ook wel purple drank, purp, sizzurp of syrup genoemd.
Het Lean gedachtegoed betekent dat klantwaarde centraal staat, deze is leidend voor alle bedrijfsactiviteiten. Iedereen denkt in termen van continu verbeteren, en wil het stapje voor stapje beter doen. Lean management is gericht op de mens. Naast klantwaarde zijn ook de medewerkers essentieel.
Wanneer u de Lean training heeft behaald, kunt u bewijzen dat u de kennis in huis heeft. Kennis om de kenmerken van de bedrijfsprocessen van een organisatie te identificeren. U bent in staat om deze te meten, te analyseren, te controleren en te verbeteren. U bent ook in staat om de huidige processen te evalueren.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Lean management gaat over het creëren van de meeste waarde voor de klant tegen minimale kosten, wat wordt bereikt door het minimaliseren van middelen, tijd, energie en inspanning. Het is een procesgerichte verbetermethodiek.
Lean is een businessfilosofie en een manier van werken waarbij iedereen in een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. Door de klant centraal te stellen creëer je met Lean maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Dankzij de Leanmethode is een organisatie overzichtelijk en georganiseerd. Typerend is dat iedereen binnen een Lean organisatie werkt aan de continue verbetering van producten en diensten. Daarnaast weten medewerkers wie waar verantwoordelijk voor is, verlopen processen efficiënter en wordt er meer samengewerkt.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Lean in de zorg is de toepassing van “lean” ideeën in zorginstellingen om verspilling in elk proces, proces en taak te minimaliseren door middel van een continu systeem van verbetering.
In de praktijk kan LEAN werken een oplossing zijn voor de knelpunten die u ervaart in de praktijkvoering. Bijvoorbeeld het voorraadbeheer en/of onvoldoende werkafspraken. De consulente Arja Littink-Blom, LEAN manager, kan samen met u knelpunten inventariseren.
Lean is een manier van werken waarbij iedereen binnen een organisatie zich richt op het creëren van waarde en het minimaliseren van verspillingen. Tijdens de cursus Lean en creatief komen stap voor stap alle processen aan bod die moeten leiden tot het gewenste resultaat.