Kwaliteitsverbetering op microniveau in dit onderzoek refereert naar het verbeteren van de patiëntgerichtheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, veiligheid, tijdigheid en toegankelijkheid van de directe zorg aan de patiënt. Op dit microniveau staat het gedrag van de individuen en het zorgteam centraal.
Het microniveau van de gezondheidszorg is het kleinste organisatieniveau, namelijk datgene wat plaatsvindt tussen de individuele verpleegkundige en de zorgvrager. De zorgvrager kan een individu zijn, maar ook een gezin, een groep of een gemeenschap.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen. Kwaliteitszorg is zeggen wat je doet, doen wat je zegt, laten zien dat je goed doet wat je zegt, en wat je doet steeds beter proberen te doen.
De kwaliteit van zorg kan worden gemeten met meetinstrumenten. In de jaren negentig richtten meetinstrumenten in de zorg zich voornamelijk op patiënttevredenheid. Tevredenheid wordt gebaseerd op voorkeuren, eerdere ervaringen en verwachtingen vooraf, waardoor deze onderzoeken een subjectief karakter hebben.
Alle zorginstellingen moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Een kwaliteitsindicator is een meting van een welbepaald, goed omschreven onderdeel van kwaliteit, uitgedrukt in een cijfer. Die kwaliteitsindicatoren worden allereerst opgezet voor interne kwaliteitsopvolging en verbetering binnen zorgvoorzieningen, vanuit het principe 'meten is weten'.
Kwaliteitszorg houdt in: het in kaart brengen en beheersen van werkprocessen en het verbeteren en bijsturen hiervan. Wij hebben kwaliteitseisen geformuleerd, werkprocessen in kaart gebracht, we meten kwaliteit, stellen verbeterpunten vast en plannen verbeteracties.
(Rijksoverheid, 2018a). De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Micro-omgeving: krachten in het organisatie die van invloed zijn op het vermogen om succesvolle relaties met klanten op te bouwen. Meso-omgeving: directe omgeving van het bedrijf. Macro-omgeving: bredere maatschappelijke krachten die de markt beïnvloeden.
microniveau = Het niveau waarop men bezig is met het onderzoek naar of van de aarde. Bij microniveau is men bezig met het onderzoek betreffende een land of delen van een land. Andere niveaus van onderzoek zijn macro- en mesoniveau....
Als suiker oplost in water komen de suikermoleculen los van elkaar en mengen zich met de watermoleculen. Dat is een verklaring op micro schaal, je praat dan over de deeltjes, moleculen. Tenslotte de elektrolyse van water: op micro schaal vallen de H2O moleculen uit elkaar in nieuwe moleculen, H2 en O2 moleculen.
De micro analyse (ook wel bedrijfsanalyse genoemd) richt zich op het bedrijf zelf. Micro analyse richt zich enkel op de activiteiten binnen het bedrijf. Het gaat over de micro-economie. Het kijkt niet naar de industrie of het economische beleid.
Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de volgende vijf gebieden verbeterpunten nodig zijn: samenhang en afstemming, passende zorg, woonaanbod, ontlasting informele zorg en hulp(middelen) via de gemeente. 'In de keten van de ouderenzorg is het gebrek aan samenhang en afstemming een knelpunt.
Het treffen van maatregelen die de (ongewenste) variatie in een proces – bijvoorbeeld zorg – of een product – bijvoorbeeld infuusvloeistof – binnen zo smal mogelijke marges houden.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
Geheel van richtlijnen, protocollen en standaarden dat ingezet kan worden om het kwaliteitsbeleid uit te voeren.
Kwaliteitseisen zijn bepaalde meetbare eisen waaraan een product of dienst moet voldoen.