Hierbij wordt de inrijding uitgefreesd totdat er een komvormig gat ontstaat wat weer met warm rubber ( +/- 85 graden ) opgevuld wordt. Vervolgens wordt de reparatieplek onder druk gezet om bij een temperatuur van +/- 130 graden in enkele uren uit te vulkaniseren zodat daarna de buitenkant netjes bijgewerkt kan worden.
Vulkanisatie is vakwerk
De beschadiging wordt over een ruim oppervlak uitgefreesd, zodat een komvormig gat ontstaat. Deze freesplek wordt opgevuld met warm rubber (plusminus 85 graden). Vervolgens wordt de reparatieplek onder druk gezet om bij een temperatuur van circa 130 graden in enkele uren uit te vulkaniseren.
Wat is vulcaniseren? Dit is een proces waarbij de beschadiging in de band bewerkt wordt. Het gat of de scheur wordt netjes geschuurd. Vervolgens wordt met behulp van geavanceerde apparatuur dit gat of scheur opgevuld met nieuw rubber.
Vulkaniseren is een methode waarbij de rubber tot een hoge temperatuur wordt verhit. De rubber wordt vloeibaar. Door deze te “bakken” in de hitte ontstaat een ijzersterke verbinding van moleculen en vormt zich een stevig, flexibel product dat duurzaam en slijtvast is.
Charles Goodyear – Uitvinder van het vulkaniseren van rubber
Charles Goodyear ontdekte in 1839, na talloze proeven en tests, dat dit probleem verdwijnt nadat het rubber is verhit in combinatie met zwavel. Dit proces, vulkaniseren genaamd, wordt momenteel nog steeds gebruikt.
Rubber is een rekbaar en veerkrachtig materiaal. Natuurrubber (latex) wordt gemaakt van vloeistoffen uit de rubberboom. Synthetisch rubber wordt gemaakt van aardolie. Aan rubber kunnen stoffen zijn toegevoegd, zoals conserveermiddelen.
EPDM is bestand tegen glycol, hydraulische vloeistoffen en ozon- en uv-straling. Daarentegen is dit rubber niet bestand tegen aardolie, benzine, diesel, kerosine en propaan (gas).
Beide kanten van de folie besmeer je met de primer (totale breedte 20 cm). Vervolgens plaats je de vulkaniserende tape hierop en verkleef je de tape met de vlakke hand op de folie zodat er geen luchtbelletjes meer onder zitten. Als laatste rol je met een handroller over de naadverbinding.
Met weinig zwavel, dus weinig dwarsverbindingen krijg je een hele soepele, zachte rubber. Met veel zwavel wordt de rubber steviger en harder. En met heel veel zwavel (eigenlijk te veel zwavel) heb je zoveel dwarsverbindingen dat je eigenlijk een thermoharder hebt gekregen.
Voor het synthetisch produceren van rubber is polymerisatie vereist, een proces dat ook gebruikt wordt in de productie van plastics. Voorbeelden van synthetische rubbers zijn chloropreenrubbers, 1,3-butadieenrubbers en butylrubbers. Als grondstof voor synthetisch rubber wordt doorgaans aardolie gebruikt.
De lucht in een autoband ondersteunt het rubber en zorgt ervoor dat de band een goed draagvermogen heeft. Als de bandenspanning te laag is, gaat de band vervormen. Gevolg: de rolweerstand en het brandstofverbruik van de auto nemen toe. Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.
Producten zoals WD40 en vaseline (petroleum) bevatten veel oplosmiddelen, welke helaas in je rubbers trekken en het rubber kunnen aantasten en op laten zwellen.
Smeer de rubbers bijvoorbeeld in met vaseline, talkpoeder of speciale rubber spray. Al deze middelen zorgen dat er geen vocht tussen je deurrubbers komt.
Rubber onderhoud
Een simpele oplossing hiervoor is het insmeren van de rubbers met een onderhoudsmiddel, of een zuurvrije vaseline. Wanneer het gaat om rubber in de bouw of zware industrie heeft u al gauw een professionele oplossing nodig.
Kan ik EPDM op EPDM lijmen? Ja, met onze contactlijm kunt u bijvoorbeeld EPDM banen aan elkaar plakken. Dit wordt onder andere toegepast bij het verbinden van EPDM banen.
Als je op jouw dak twee stukken EPDM-folie gebruikt, lijm je ze overlappend op elkaar vast. Een plat dak helt altijd een beetje af, gebruik een waterpas om te kijken waar het laagste deel van je dak ligt. Zorg er voor dat de folie op het lage deel van het dak, onder het andere stuk folie valt bij de overlapping.
Een EPDM dakbedekking is ook uitermate geschikt voor verschillende soorten houten ondergronden. Zo kunt u EPDM verlijmen op OSB platen, underlayment platen of een houten dakbeschot. Wilt u EPDM direct op hout lijmen? Dat is geen probleem!
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
NBR is een synthetisch polymeer en geschikt voor neutrale vloeistoffen zoals water of hydraulische olie bij temperaturen tot ongeveer 75°C. EPDM en FKM hebben meestal betere eigenschappen en het wordt aanbevolen om één van deze stoffen te kiezen in plaats van NBR.
Daar is siliconenvet (en aanverwante smeermiddelen) het enige juiste middel voor. Waarom: tast de rubber ringen niet aan, net als bij de duikers, maar heeft daarnaast een afdichtende werking.
Koudschuim heeft een beter ventilerend vermogen dan latex en is beduidend koeler. Maar er zijn nog meer verschillen tussen koudschuim en latex. De levensduur van latex is absoluut korter omdat het een gesloten celstructuur heeft en latex (rubber) heel slecht tegen zout kan.
Koudschuim is op dit moment het meest innovatieve schuim. Het is flexibel en bovendien elastisch waardoor het een ongekende mate van zowel ondersteuning als comfort biedt. Latex is daarentegen ook flexibel maar heeft een lagere puntelasticiteit. Hierdoor sluit het matras minder goed aan uw lichaam aan.
Onderzoek EU
' De Europese Unie zou bezig zijn met een onderzoek om te bepalen hoeveel van de giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. Die grens ligt nu op 1 milligram per kilogram voor volwassenen en een halve milligram per kilogram voor kinderen.
Je kan dit voorkomen door de rubbers van de auto in te smeren met glycerine. Dit zorgt er voor dat de rubbers soepel, elastisch en waterafstotend blijven, waardoor de kans kleiner wordt dat de autodeuren vastvriezen. Deurrubbers die in goede staat zijn kunnen toch vastvriezen.
Dé manier om hard geworden rubber van bijvoorbeeld ruiten weer zacht en bruikbaar te maken: stop ze in een (oude) kussensloop, daarna in de wasmachine, een overdosis wasverzachter erbij en wassen op 50 graden. Zodoende wordt dit rubber niet alleen schoon, maar ook weer soepel!