Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Ik sta open voor reflectie en ben flexibel in mijn tijden, maar ik let ook goed op mezelf en mijn eigen gezondheid. Ik ben een voorbeeld voor mensen in mijn organisatie.” Om je te helpen met het bedenken van een persoonlijke visie kun je jezelf de vraag stellen hoe jij je leven voor je ziet over vijf of tien jaar.
Voorbeelden van visies van grote bedrijven
LinkedIn: ''Economische kansen creëren voor elk lid van de wereldwijde beroepsbevolking door het ontwikkelen van 's wereld eerste Economic Graph'' Microsoft: ''Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren''
Een visie is hetgeen wat het bedrijf wilt bereiken in de toekomst. Het geeft een helder beeld weer van de ideale situatie als de missie wordt behaald. Bij het formuleren van een visie gaat het dus om een droomscenario. Het geeft een beeld weer van de toekomst.
De visie drukt uit wat we voor de wereld om ons heen, klanten en/of mensen om wie we geven willen betekenen.
Je missie is het fundament van je organisatie, gaat over wie je in de kern bent en waar je voor staat (vandaag de dag). Een visie omschrijft waar je voor gaat richting de toekomst, je toekomstdroom.
In algemene zin zijn er drie stromingen: de traditionele medische visie, de holistische visie en de emancipatorische visie. Wanneer we het hebben over de visie op zorg van instanties die daar nauw bij betrokken zijn, verschilt deze op vele vlakken.
Het (samen met anderen) ontwikkelen van een visie is essentieel. Dankzij deze visie kan de leider de koers uitstippelen en de organisatie naar een stip aan de horizon leiden. Een visionair leider heeft een extern georiënteerde missie en visie en vertaalt de visie naar beleid - voorafgaand aan zijn/haar planning.
Nike's visie is “Om inspiratie te brengen en innovatie aan elke atleet ter wereld.” terwijl het is mission statement is om “al het mogelijke te doen om het menselijk potentieel uit te breiden.
Het biedt focus en een richtpunt voor het stellen van doelen en planning. Het hebben van een visie geeft een gevoel van bevrediging (purpose) en richting aan jezelf of het bedrijf. Een goede visie helpt bij het definiëren van de korte- en lange termijndoelen en draagt bij de beslissingen die worden genomen.
Visie ontwikkelen
Het ontstaat door bezig te zijn met het onderwerp waar een visie op wordt ontwikkeld. Gewoon bezig zijn is één ding, visie ontwikkelen een tweede. Bewust bezig zijn met de betekenis van het onderwerp is ook belangrijk.
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
Een visie op leren is zou je ook kunnen beschrijven als een 'mening over leren' of 'uitgangspunten voor leren'. Neem bijvoorbeeld deze uitspraak: “Je moet dat helemaal niet uitleggen joh. Je moet hem gewoon aan het werk zetten, dan leert hij het vanzelf.”
Vanuit de visie wordt een missie ontwikkeld, welke missie weer de basis is voor beleid. Binnen de uitgangspunten van het beleid worden doelstellingen geformuleerd en als de doelstellingen bekend zijn wordt een strategie bepaald om die doelstellingen te kunnen realiseren.
visie (zn) : beschouwing, blik, gezichtspunt, inzicht, kijk, mening, oordeel, optiek, opvatting, standpunt, zienswijze.
Apple's missie luid als volgt: "Apple zet zich in om studenten, docenten, creatieve professionals en consumenten over de hele wereld in om de beste persoonlijke computerervaring te bieden met innovatieve hardware, software en internet mogelijkheden." Het globale branding succes is nauw verbonden aan deze missie, omdat ...
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Als leider heb je en ontwikkel je een visie op de organisatie, op jouw team. Je onderzoekt wat je belangrijk vindt om aandacht te geven. Je hebt visie op je eigen ontwikkeling en staat regelmatig stil bij jouw functioneren.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven. We hebben een lijst samengesteld van de 15 meest effectieve eigenschappen in een leider.
Dienend leiderschap is leiderschap waarbij leidinggevenden zich dienstbaar opstellen. Ze stellen zich in dienst van de mensen op de werkvloer. Ze richten zich op het bevorderen van het gemeenschapsgevoel en de persoonlijke groei van hun werknemers.
Mensgerichte zorg betekent:
Dat de ervaring van de patiënt/cliënt de kwaliteit van zorg bepaalt, niet onze intentie. Dat medewerkers optimaal hun vak kunnen uitoefenen met drive en expertise voor meer voldoening en werkplezier.