Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
Voorbeelden van hulpvragen zijn: Wil je me even helpen met ...?Kun je me uitleggen hoe je ...Mij lukt dit niet...hoe doe jij dit?
Wie ben ik.Waarom heb ik hulp nodig en heb ik die hulp nodig voor mezelf of voor iemand anders.Hoe moet die hulp er dan uitzien en door wie moet die hulp (bij voorkeur) worden vervuld.
Er zijn verschillende soorten hulpvragen: onderkennend, verklarend en indicerend.
Uitvragen. Wanneer ik in de intakefase vraag naar de hulpvraag, doe ik dat op een open manier: “Wat zou u in deze behandeling willen bereiken?” Het letterlijke antwoord schrijf ik op mijn blad, voor ik verder ga concretiseren in de richting van concrete en specifieke behandeldoelen.
Bij complexe aanvragen is het functioneel advies dat je samen met je ergotherapeut of revalidatieteam hebt opge- steld leidend. In dat gesprek komt van alles aan bod. Zo bespreken ze wat je nodig hebt aan hulpmiddelen, of je nog kunt werken, hoe je woont en of je naasten hebt.
Wat is een hulpvraag? Een hulpvraag is een omschrijving van uw probleem.De hulpvraag geeft u handvatten voor het aanpakken van uw probleem. Soms is het lastig een hulpvraag kernachtig te omschrijven, dan kan deze samen met uw psycholoog geformuleerd worden.
Door hulp te vragen bij wat je doet, kan je het zelf iets rustiger aan doen. Hierdoor kunnen je lichaam en hoofd sneller bijkomen en herstellen. Daardoor functioneer je weer beter, waardoor je je beter gaat voelen.” Dat klinkt goed, maar veel mensen vinden om hulp vragen lastig.
Een hulpvraag is een vraagstuk dat een cliënt zelf heeft ontwikkeld of een door zijn omgeving geuite zorg-behoefte. Jijzelf of je cliënt heeft ergens last van en wil daar graag van af. Er zijn diverse voorbeelden van allerlei soorten klachten te benoemen.
Leerproblemen, problemen met executieve functies, problemen in de communicatieve redzaamheid, sociaal- emotionele problemen, taalproblemen, enz., kunnen de onderliggende oorzaak zijn en dus de hulpvraag van gedrag dat je signaleert.
Wanneer er een patiënt binnenkomt met een acute hulpvraag weet je van te voren nooit wat er aan de hand is. Met behulp van je eigen routine en teamwerk wil je snel zorgen dat de (levensbedreigende) situatie zo goed mogelijk wordt opgepakt.
Begeleiding in de kinderopvang
De ambulante hulp is gericht op kinderen binnen de kinderopvang, die zich problematisch ontwikkelen en/of gedragsproblemen tonen in de groep. De hulpvraag komt vaak in eerste instantie van de leidsters in de kinderopvang. Samen met ouders/verzorgers formuleren zij de hulpvraag.
Diagnostische hulpvragen zijn vragen waarbij iets uitgezocht moet worden. Ze vallen uiteen in drie typen: onderkennend (wat is er aan de hand), verklarend (waarom is dit aan de hand) en indicerend (hoe is het op te lossen). De eerste stap van de probleemonderkenning is het genereren van vermoedens.
Cliënten kunnen lichamelijke, psychische, sociale of spirituele behoeften hebben. Het is goed om te weten wat de behoeften van jouw cliënt zijn, zodat je zijn wensen tijdig kunt herkennen.
Vraag door. Kennis over de situatie, wensen en behoeften van patiënten en cliënten is belangrijk om de zorg te vinden die bij iemand past.Vraag daarom altijd door.
Om hulp vragen is zeker geen teken van zwakte, zoals zoveel mensen denken, maar het is juist een teken van kracht. Waarom kan om hulp vragen dan toch zo ontzettend moeilijk zijn? Persoonlijkheid, opvoeding en ervaringen in het verleden spelen hier een grote rol in.
Het doel van vragen stellen is natuurlijk om iets te weten te komen dat je nog niet weet of iets bevestigd te krijgen dat je vermoedt.
Hierbinnen worden klachten van lichte tot matige ernst behandeld. Deze benadering is meestal geschikt voor zogenaamde “enkelvoudige” hulpvragen, zoals lichte tot matige stemmingsklachten, angst- en paniekklachten, overbelasting (“burn-out”) of klachten ten gevolge van een traumatische ervaring.
Geheimhoudingsplicht psycholoog: Je kan en mag alles bespreken. Wat je wil bespreken met een psycholoog is helemaal aan jou. Je mag het hebben over jouw leven, je gevoelens, je gedachtens, je angsten, je ouders, vrienden, relatie, familie. Over je studie, werk of je thuissituatie.
Salaris psycholoog
Als beginnend psycholoog in een zorg- of welzijnsinstelling kun je rekenen op een bruto salaris van €3.070,- en €3.265,-. Naarmate je doorgroeit in je functie kan het maximale salaris liggen tussen de €4.705,- en €6.345,-. Deze bedragen zijn exclusief 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering.
Wat is een vraagverhelderend gesprek? Als u via het Wmo-loket contact zoekt met de gemeente en om hulp of ondersteuning vraagt, dan heet dat een melding. Na deze melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Dat gesprek heet ook wel 'het vraagverhelderend gesprek'.
Complex gezinssysteem
Multiprobleemgezinnen Kenmerken zich door de verschillende problemen die tegelijkertijd op verschillende gebieden in het gezin en het gezin spelen. Deze gezinnen zijn vaak overbelast door de problematiek die speelt.