Beeld- en live content is hot onder jongeren. Niet voor niets zijn vloggers zo populair onder deze doelgroep. De reguliere TV wordt juist steeds minder populair onder jongeren. Ze kijken series, films of programma's waar en wanneer het hen uitkomt.
Wat is de doelgroep van TikTok? De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
In totaal besteden we gemiddeld zo'n 107 minuten per dag aan sociale media, dat is 10 minuten meer dan vorig jaar. Als we inzoomen op de platforms en het dagelijks gebruik hiervan zien we dat elke platform stijgt behalve Whatsapp (-100.000) en Facebook (-421.000).
Relatief veel jongeren tot 18 jaar doen aan lichamelijke sportbeoefening, hobby's en kunstzin- nige activiteiten. Vanaf 18 jaar wordt dat minder en hebben ze meer belangstelling voor uitgaan. In vergelijking met de bevolking vanaf 25 jaar nemen jongeren minder deel aan culturele en recreatieve activiteiten.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
De schatting is dat het gaat om tussen 1,2 en 1,6 miljoen kinderen die in de afgelopen jaren van de app gebruik hebben gemaakt. TikTok groeit het snelst van alle sociale-mediaplatforms, zeker onder jongeren.
Het gebruik van sociale media is vooral populair onder jongeren, maar de laatste jaren maken ook steeds meer ouderen er gebruik van (CBS, 2017). Beide groepen gebruiken het met name om tekstberichten uit te wisselen, bijvoorbeeld via WhatsApp. In 2017 deden 8 op de 10 personen van 12 jaar of ouder dit wel eens.
(Social Media Today)
75% van de mensen tussen 18 en 24 jaar is actief op Instagram. 57% van de mensen tussen 25 en 30 jaar is actief op Instagram. 47% van de mensen tussen 30 en 49 jaar is actief op Instagram. 23% van de mensen tussen 50 en 64 jaar is actief op Instagram.
Jongeren 15-19 spenderen zelfs gemiddeld bijna 2,5 uur per dag op social media. We zijn dagelijks te vinden op Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Snapchat of Tiktok.
Gebruikers filmen zichzelf of anderen terwijl ze dansen, zingen of playbacken. Je kunt de gemaakte TikTok video's bewerken met een filter of met veel andere elementen. Andere gebruikers kunnen de TikTok filmpjes liken, delen en erop reageren. De video's zijn ook makkelijk op andere social media te delen.
"TikTok, het geluid van een tikkende klok, symboliseert de korte aard van de video's. [...] Musical.ly en TikTok samenvoegen voelt natuurlijk omdat ze hetzelfde doel hebben." Gezien het verschil in omvang is het dan niet zo gek dat wordt gekozen voor TikTok.
In plaats van een steeds professioneler geproduceerde glossy look en esthetiek, richt TikTok zich veel meer op creativiteit, spontaniteit en humor. Aangezien het platform is gebaseerd op LipSync-apps voor jongeren zoals Musical.ly, spelen LipSync en dansvideo's op hippe muziek een grote rol.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Te veel informatie krijgen door sociale media. Het leidt af. Het is verslavend en soms vermoeiend. Het veroorzaakt 'studie ontwijkend gedrag'