Een koelmachine heeft een verdamper waarmee het warmte onttrekt aan de te koelen ruimte of aan koelwater.Met een condensor staat de koelmachine de opgenomen warmte vervolgens af (meestal aan de buitenlucht).
De verdamper airco is een cruciaal onderdeel van uw auto's airconditioning. Het koelmiddel wordt hier namelijk verdampt en afgekoeld, waarna de koude lucht het interieur wordt ingeblazen. Over het algemeen gaat een airco verdamper ongeveer 5 jaar mee, afhankelijk van de omstandigheden en het onderhoud.
Een condensor wordt gebruikt om stoom of andere stoffen in de gasvormige fase te condenseren naar de vloeistoffase, bijvoorbeeld in elektriciteitscentrales, koelkasten of in de airconditioning.
Een verdamper is een apparaat waarin een vloeistof geheel of gedeeltelijk verdampt. De faseovergang van vloeistof naar damp kan verwezenlijkt worden door de toevoer van warmte, zoals in een stoomketel, of door een plotse drukval (ontspanningsverdamping of “flash”-verdamping van een tot vloeistof verdicht gas).
De verdamper onttrekt warmte uit de omgeving (restwarmte, lucht, water of bodem) en verwarmt daarmee de ammoniak die verdampt. Het ammoniakgas komt terecht in de absorber en wordt geabsorbeerd door het afgescheiden water. De warmte die hierdoor ontstaat wordt nogmaals overgezet op de verwarmingsinstallatie.
Condensor. In dit hoge druk gedeelte van het circuit condenseert het koudemiddel in de condensor en komt alle toegevoerde warmte weer vrij. Deze warmte wordt opgenomen door water dat langs de condensor stroomt. Dit verwarmde water wordt gebruikt om gebouwen te verwarmen vrij.
Door de thermostaat regelmatig hoger of lager in stellen omdat je het te warm of te koud hebt, verbruikt de warmtepomp meer stroom dan wanneer je dezelfde temperatuur aanhoudt. Onthoud ook dat door de thermostaat één graad lager te zetten, de energierekening met 2,5% zal dalen.
Er zijn diverse soorten verdampers leverbaar. Zo zijn er waterbad verdampers, elektrische en zogenaamde vlamverdampers. Voor elke toepassing is een juiste afweging belangrijk. Niet alleen de aanschafprijs, maar ook het soort gebruik is belangrijk voor de keuze.
De airco wordt niet koud
Als de airco niet koud wordt, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost dit tussen de € 80 en € 120.
De belangrijkste varianten bij condensors zijn de directe en indirecte condensor. Bij de directe condensor is er direct contact tussen de gassen en het koelmedium. Dit geeft een zeer goede warmteoverdracht.
Er zijn twee hoofdoorzaken van schade aan de condensor. Enerzijds kan steenslag ervoor zorgen dat de pijpleiding van buitenaf beschadigd raakt en anderzijds kan de droger zelf kapot gaan. Water kan kan deze schade vergroten en uiteindelijk de condensor van binnenuit kapot maken.
U herkent een kapotte condensor vaak wanneer uw aircosysteem druk verliest zodra deze wordt ingeschakeld. De airco condensor gaat in dat geval door de hoge druk lekken. Als uw airco condensor het begeeft zet dit uw gehele aircosysteem buiten werking.
Verdamper: De verdamper is een onderdeel dat in de cabine van de auto is gemonteerd, meestal onder het dashboard of bij de ventilatieopeningen. De verdamper verandert de koelvloeistof van gasvormig in vloeibaar en koelt zo de lucht in de cabine.
De taak van de condensor in de auto airco is om het verwarmde en gecomprimeerde koudemiddel na de compressor af te koelen. Dit doet hij door thermische energie vrij te geven aan de omgeving. Een goed werkende condensor is essentieel voor het goed en het überhaupt kunnen functioneren van de airconditioning in de auto.
Voor het reinigen van de verdamper gebruiken wij een speciale verdamper reininger. De verdamper reiniger wordt op de lamellen van de verdamper aangebracht.Na 15 minuten inwerktijd spoelen we de verdamper met een waterspuit schoon.
Met een airco verwarmen bij vorst
Geen zorgen, ook dan verwarmt de airco nog steeds. Het koudemiddel dat in de airco wordt gebruikt, heeft namelijk een kookpunt dat ver beneden de 0° Celsius ligt. Hierdoor zal de airco zelfs bij buitentemperaturen van -15° C nog steeds blijven verwarmen.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft ijskoude luchtstromen en veroorzaakt daarmee vaak verkoudheden.
Een van de meest voorkomende oorzaken is een tekort aan koelmiddel. Het koelmiddel is cruciaal voor het koelproces en als er niet genoeg van is, zal de airco warme lucht blazen. Een andere mogelijkheid is dat er een blokkade in het systeem zit die de luchtstroom belemmert.
De DX koelers zijn voorzien van een direct expansie warmtewisselaar / verdamper waarin het koelmiddel verdampt en daarmee de warmte onttrekt aan de lucht die de warmtewisselaar passeert. Ze worden direct, dus zonder tussenkomst van water, aangesloten op de koelmachine of warmtepomp.
Wanneer het koudemiddel in de verdamper kouder is dan 0°C, kan waterdamp uit de te koelen ruimte op de verdamper vast vriezen (ijsaangroei, rijp). De ijslaag heeft een isolerende werking, waardoor de warmte uit de te koelen ruimte het koudemiddel in de verdamper minder goed kan bereiken.
In een vacuümverdamper wordt het afvalwater verdampt. Die damp wordt vervolgens opnieuw gecondenseerd. De vloeistof die na de condensatie bekomen wordt, noemen we 'destillaat'. De vervuiling die in het afvalwater zat, wordt sterk geconcentreerd en als een vloeistof afgevoerd: 'het concentraat'.
Ook 's nachts kan de ventilator draaien om de temperatuur in huis op peil te houden of om het voorraadvat met warm water op te warmen. Een volledige warmtepomp kan 's zomers koelen en dan draait de warmtepomp ook.
Daarnaast gebeurt er nog iets bij toepassen van nachtverlaging: de warmtepomp wordt minder efficiënt, omdat er 's morgens, als de temperatuur lager is dan aan het begin van de nacht, veel warmte moet worden geleverd.
→ Uitzetten in de zomer
De warmtepomp is niet benodigd voor ruimteverwarming in de zomer. Daarom is het in de zomer aan te raden om de thermostaat in te stellen op een lage temperatuur, bijvoorbeeld 10˚. Let op: vergeet niet als het stookseizoen weer begint de thermostaat op de gewenste temperatuur in te stellen.