De kleur. Verder weinig verschil. Dat heeft te maken met de specificatie en toevoegingen in de betreffende koelvloeistof, Antivries is meestal blauw van kleur, En deze moet verdund worden met water volgens de op de verpakking gegeven mengverhouding. Hoe meer water hoe minder de vorstbeveiliging in Graden Celcius.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen.
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof. Moderne auto's met een verbrandingsmotor zijn voorzien van zeer hoogwaardige en complexe koelsystemen.
Er zijn ook vernieuwde versies, zoals G12++ en G13. Transparante/gele koelvloeistof is uitzonderlijk mengbaar met andere soorten koelvloeistof en geschikt voor alle automodellen. Controleer echter altijd voordat u deze vloeistof gebruikt of uw auto hier ook geschikt voor is.
Vaak zijn deze rood/roze, blauw, geel of groen. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
Welke koelvloeistof moet ik gebruiken? Het type koelwater wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistofreservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken.
Als u zonder koelvloeistof rijdt, kan de temperatuur van de motor snel oplopen en kan dit leiden tot ernstige schade aan de motor, zoals een kapotte cilinderkop of zelfs het vastlopen van de motor.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt.
Als u te veel koelvloeistof in uw auto doet kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem met een aantal vervelende gevolgen van dien. Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan.
Wat zijn de verschillen in koelvloeistof in het kort
G12 (rood/roze) en G12+ (lila): op basis van organische inhibitoren en bevat geen silicaten. G12+ is de upgrade van de G12 en kan gemixt worden met G11. G12 kan ook gebruikt worden voor navullen van G11 alleen ontstaat hierbij een onaantrekkelijke kleur.
Koelvloeistof koelt en beschermt de motor
Door kleine lekkages kan de koelvloeistof echter uit dit systeem ontsnappen. Het is daarom belangrijk dat het peil regelmatig gecontroleerd wordt en de koelvloeistof indien nodig bijgevuld wordt. Het controleren en bijvullen van koelvloeistof kunt u zelf doen.
Koelvloeistoffen met de aanduiding G12 of G12+ gaan in principe een autoleven mee.Andere soorten verliezen gaandeweg hun werking en moeten om de twee à drie jaar ververst worden. Koelvloeistof heeft diverse additieven, zoals antivries, een middel tegen schuimvorming, een smeermiddel en een anticorrosiemiddel.
Koelvloeistof bestaat uit ca 50% water en 50% antivries en additieven. Het deel antivries bestaat uit ongeveer 92% ethyleen glycol of mono propyleen glycol. De additieven verschillen van samenstelling al naar gelang de wensen van de auto fabrikant.
Kleuren koelvloeistof
Iedere kleur heeft een eigen uitvoering en kan gebruikt worden bij verschillende auto's. Het is daarom ontzettend belangrijk om de juiste kleur te herkennen in je auto om problemen te voorkomen. Het is namelijk absoluut niet verstandig om kleuren te mengen met elkaar.
Koelvloeistof (coolant) is belangrijk voor de koeling van de motor in uw auto, vrachtwagen, motorfiets of boot. Koelvloeistof wordt door de motor gepompt om de warmte van de motor op te nemen. Hierdoor raakt de motor niet oververhit.
Afhankelijk van de grootte van de motor is dit 5 tot 10 liter koelwater. Als het in de juiste verhouding met water wordt gemengd, bestaat de helft van het koelwater uit koelvloeistof.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Regelmatige controle is noodzakelijk, hoewel bijvullen tegenwoordig zelden meer noodzakelijk is. Controle dient te geschieden bij een stilstaande, afgekoelde motor. Het niveau kan afhangen van de temperatuur, maar mag bij een koude motor niet beneden het minimum staan.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen omdat dit het systeem kan beschadigen en kan leiden tot oververhitting en uiteindelijk schade aan de motor.
Het koelvloeistofniveau wel of niet aanvullen met water? Bij de vraag of het koelvloeistofniveau met water mag worden bijgevuld zijn de meningen soms verdeeld. Maar het zal duidelijk zijn dat het gebruik van koelvloeistof altijd beter is.
Om te beginnen moet u weten dat het koelvloeistofniveau in uw auto in de meeste gevallen tussen het minimum- en maximumniveau op de koelvloeistofreservoir moet liggen. Dit is te vinden onder de motorkap van uw auto en is meestal gemarkeerd met een aanduiding van het juiste koelvloeistofniveau.
Motorolie kun je zelf bijvullen, maar dan moet je wel de olie nemen die bij de auto en bij de motor hoort. Je kunt het best ongeveer een halve liter bijvullen. Het peil mag niet boven het maximum uitkomen. Voor de remmen wordt remolie gebruikt.
Koelvloeistof is niet alleen belangrijk voor de koeling van de motor, maar ook voor de reiniging en de bescherming van de motor tegen vorst en corrosie. Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden.