Feedback is terugkoppeling aan iemand over het effect van zijn of haar gedrag of prestaties.
Feedback gaat over informatie uitwisselen over wat iemand heeft gedaan en hoe iemand dat heeft gedaan. Doel hiervan is te leren en eventueel gedrag en houding bij te stellen. Iemand leert daardoor zijn sterke en zwakke kanten steeds beter kennen.
In de engere betekenis (zoals in “kritiek geven”) bedoelt men er een afkeuring mee, hoewel kritiek in het algemeen zeker niet negatief hoeft te zijn. Wie aan kritiek doet, is een criticus/critica (hij of zij die die beargumenteerd beoordeelt, analyseert, interpreteert of observeert).
De heftigheid waarmee kritiek kan aankomen, heeft vaak te maken met je gevoel van eigenwaarde. Wie weinig zelfvertrouwen heeft, ziet door kritiek zijn of haar negatieve zelfbeeld bevestigd en kan vaak veel moeilijker met kritiek omgaan. Bedenk dat niet de ander, maar jij zelf je grootste tegenstander bent.
Kritiek geven en ontvangen
Kritiek kan iets zeggen over degene die het geeft én over het gedrag van degene die het krijgt. Het kan de bedoeling hebben om opbouwend te zijn en om iets te verbeteren; dat is positieve kritiek. Dit type is vaak goed onderbouwd en gegrond.
Het is belangrijk dat je de feedback vanuit jezelf geeft (het is een IK-boodschap – zie kader): het gaat om wat jou opvalt aan het gedrag van de ander en wat dat met je doet. Goede feedback is daarnaast onderbouwd met concrete voorbeelden, zodat de ander weet wat zij een volgende keer anders moet doen.
We onderscheiden positieve en negatieve feedback. Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.
Er zijn namelijk verschillende methodes om feedback te geven. Hierbij kun je denken aan ik-ik-jij, 4 G's, tips en tops, 360 graden en de sandwich methode. Deze vier feedback methoden worden in deze blog uitgelegd: De ik-ik-jij methode.
Feedback geven en ontvangen is erg belangrijk. Feedback betekent het terugkoppelen van de effecten van iemands gedrag en houding. Door middel van feedback wissel je dus informatie uit over elkaars houding en gedrag. Feedback wordt soms verward met kritiek, maar dit is onterecht.
Door iemand positieve feedback te geven, zal je zien dat hij/zij enthousiaster wordt. Het geeft meer richting aan wat de verwachtingen zijn. De positieve benadering zal ook de intrinsieke motivatie stimuleren. Wat betekent dat de werknemer gemotiveerd is, omdat hij dat ook echt wil.
Feedback geven is lastig, maar feedback ontvangen is minstens zo ingewikkeld. Meestal reageren mensen met onbegrip, irritatie of zelfs woede. Dit komt omdat mensen feedback vaak persoonlijk opvatten. Dat is onterecht, want goede feedback gaat over jouw gedrag (dus niet over jou als persoon!)
Complimenteren = feedback geven
Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld. Goed feedback geven is essentieel in je communicatie met anderen.
Als je geen feedback geeft aan elkaar, kan je als individu en als team niet groeien. Gemiste kansen voor het team, maar ook voor de cliënten. Geen feedback geven creëert bovendien een rijke voedingsbodem voor wandelganggesprekken en conflicten. Daardoor gaat er veel energie en tijd verloren, en dus ook geld!
kritiek (zn) : afkeuring, bezwaar, commentaar, veroordeling. kritiek (bn) : bedenkelijk, benard, cruciaal, dreigend, ernstig, gevaarlijk, hachelijk.
Je voelt je onzeker en je hebt gebrek aan zelfvertrouwen maar door jouw kritische houding maskeer je dat. Je ligt dwars omdat je vol afgunst en jaloezie zit en omdat je het gevoel heb dat anderen bevoordeeld worden. Je bent boos en opstandig en je zit vol wrok of wroeging.
afgeven op, afkammen, bekritiseren, berispen, de les lezen, de mantel uitvegen, een standje geven, een uitbrander geven, gispen, kapittelen, kritiek leveren op, roskammen, terechtwijzen, vermanen, veroordelen.