Jouw ideale klant is de klant met wie jij het liefste werkt. Met andere woorden: met welke mensen (of organisaties) binnen jouw doelgroep werk jij graag en/of voor wie is jouw aanbod het meest geschikt? Mijn eigen doelgroep bestaat bijvoorbeeld uit ondernemers die als trainer en/of coach werken.
Betekenis: Doelgroep
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een rol.
Een handig hulpmiddel om de doelgroep te segmenteren is de deelmarktmatrix. Met dit model deel je de markt op in subdoelgroepen en bepaal je per product of dienst welke subdoelgroep daarbij past. Of omgekeerd: je past product of dienst aan per subdoelgroep.
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Een persoon wordt ingedeeld in één van de acht sociale milieus. Deze acht milieus zijn: traditionele burgerij, moderne burgerij, nieuwe conservatieven, postmaterialisten, postmoderne hedonisten, gemaksgeoriënteerden, opwaarts mobielen en tenslotte de kosmopolieten.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Als je een duidelijke doelgroep hebt wordt het duidelijker waar je jouw doelgroep kan vinden. Als je weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden en wat ze lezen kan je je meer op hen focussen. Je hoeft je niet bezig te houden met iedereen.
Een potentiële klant is een persoon die een koper of consument kan worden van de producten die door een bedrijf worden aangeboden. Natuurlijk heeft elk bedrijf, groot of klein, zijn klanten nodig, omdat klanten hun producten kopen en hierdoor inkomsten en natuurlijk winst kunnen genereren.
Een doelgroep is een groep mensen met specifieke behoeften waaraan jouw zaak kan voldoen. Met andere woorden, jouw restaurant moet een bepaalde service bieden die in de specifieke behoefte van een bepaalde groep mensen voorziet.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Je kunt daarbij denken aan het nakomen van afspraken, deskundig advies, het halen van deadlines, leveren waarom gevraagd wordt en snel oplossen van problemen.
Een klantenanalyse vergroot je inzicht in je doelgroep. Het brengt in kaart wie je (potentiële) klanten zijn, welke behoeften ze hebben en hoe je hen het best kunt bereiken. Wanneer je meer van je klanten af weet, kun je marketingactiviteiten effectiever inzetten.
Definities. De groep klanten van een winkel, een openbaar lokaal een kantoor enz.
Een klant of consument is de afnemer van bepaalde goederen of diensten.
Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een 'wervingspremie' bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven. De snelste en goedkoopste manier om aan nieuwe klanten te komen is door middel van koude acquisitie.