Onder inventaris valt je zakelijke inboedel die niet voor de verkoop bedoeld is. Zoals je computers, bureaus, stoelen, machines en opslagstellingen. Onder voorraad vallen de goederen die wel bedoeld zijn voor de verkoop, maar ook grond- en hulpstoffen, halffabricaten, zaken in bewerking en emballage.
Met inboedel bedoelen we je persoonlijke eigendommen zoals meubels, apparaten, kleding en andere persoonlijke spullen. Deze verzeker je met een inboedelverzekering. Als inventaris zien we alle spullen die je als ondernemer nodig hebt.En die niet voor de verkoop bedoeld zijn.
Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap. Deze bedrijfsmiddelen zijn dus niet bedoeld voor de verkoop.
Inventaris is de 'inboedel' van uw bedrijf. Het zijn alle 'roerende zaken' in uw bedrijf die u nodig heeft om uw werk te kunnen doen (geen auto's of geld!), zoals kantoormeubilair, computers, gereedschap, machines. Met goederen wordt uw handelsvoorraad bedoeld, zoals grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.
Tot de inboedel behoren vrijwel alle spullen die zich in en rondom jouw huis bevinden en die gemakkelijk meeverhuisd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een bankstel, zonwering, eettafel, kliklaminaat et cetera. Zaken die aan jouw huis vastzitten vallen niet onder de inboedel, maar onder het woonhuis (de opstal).
Een Inboedelverzekering dekt schade aan spullen in je huis door bijvoorbeeld diefstal, lekkage of brand. Onder inboedel verstaan we alle spullen in huis die niet vastzitten. Ze zijn dus te verhuizen. De keuken valt niet onder een Inboedelverzekering, maar het keukengerei wel.
'inboedel is het geheel van tot huisraad en tot stoffering en meubilering van een woning dienende roerende zaken, met uitzondering van boekerijen en verzamelingen van voorwerpen van kunst, wetenschap of geschiedkundige aard'.
Inventaris verwijst naar alle items, goederen, koopwaar en materialen die een bedrijf in bezit heeft om op de markt te verkopen om winst te maken . Bijvoorbeeld: als een krantenverkoper een voertuig gebruikt om kranten bij de klanten te bezorgen, wordt alleen de krant als inventaris beschouwd.
Een inventarisatie is het opmaken van een inventaris: een lijst of een opsomming van voorwerpen op een bepaalde plaats gemaakt volgens een vaste procedure. De uitvoering van een inventarisatie heet inventariseren.
Wat valt er allemaal onder inventaris? Bij een inventaris wordt gekeken naar het totaalplaatje van de aanwezige bezittingen in en rond het vastgoed. Wij kijken naar alle vast en los materiaal en maken een gedetailleerde oplichting van alles dat aanwezig is.
Inventaris is de grondstof die wordt gebruikt om goederen te produceren, evenals de goederen die beschikbaar zijn voor verkoop. Het wordt geclassificeerd als een vlottende activa op de balans van een bedrijf. De drie soorten inventaris omvatten grondstoffen, werk in uitvoering en afgewerkte goederen .
Een inventaris op je balans is een vaste activa-rekening dat bestaat uit investeringen van bedrijfsmiddelen die gebruikt worden voor de bedrijfsvoering. Inventaris voorbeelden zijn je bureau, laptop of ander gereedschap.
Volgens artikel III. 89 van het WER (het Wetboek Economisch Recht) bestaat de inventaris uit het volledig overzicht van alle bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook van de onderneming.
Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap.
De inboedel (soms boedel) is alles wat zich in een opstal bevindt en er min of meer toe behoort, maar er geen deel van uitmaakt. Bedoeld wordt: stoelen, tafels, gordijnen enz.
Samengevat is voorraad de voorraad afgewerkte goederen die beschikbaar zijn voor verkoop. Inventaris omvat zowel afgewerkte goederen als componenten die een afgewerkt product vormen .
Inventaris bestaat in beginsel uit tastbare artikelen die niet aard en nagelvast zijn verbonden aan een bedrijfs- of winkelruimte. Bepaalde zaken, zoals voorraad, behoren niet tot de inventaris. Voorbeelden van inventaris zijn tafels, stoelen, lampen, keuken apparatuur, etc.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: inventariseren (ww) : in kaart brengen, balans opmaken, opsommen, op een rij zetten.
Onder de inventaris valleen meestal zaken als kantoorinrichting, vloerbedekking, wandbekleding, meubilair, etalagemateriaal, magazijnstellingen e.d. Eenduidigheid is er niet: Een keuken kan bij de één onder inventaris opgenomen zijn, bij bijv een restaurant kan deze als afzonderlijke post op de balans staan.
Er zijn vier verschillende typen inventaris op het hoogste niveau: grondstoffen, werk in uitvoering (WIP), handelswaar en benodigdheden en afgewerkte goederen . Deze vier hoofdcategorieën helpen bedrijven bij het classificeren en volgen van artikelen die op voorraad zijn of die ze in de toekomst nodig kunnen hebben.
Ja, ondernemingen zijn verplicht om ten minste één keer per jaar een inventaris op te maken. Dat moet niet per se rond nieuwjaar gebeuren. Dat is normaal gezien wel het meest praktisch, omdat dan een nieuw inkomstenjaar begint.
In essentie is eigen vermogen het saldo van de bezittingen ('activa') en schulden ('passiva') van je eigen onderneming of organisatie. Pak de jaarrekening er eens bij, dan zie je links op de balans je bezittingen, zoals inventaris, vorderingen en banksaldo.
Veel van je bezittingen vallen namelijk onder je inboedel. Meubels, kleding en apparatuur bijvoorbeeld. Als uitgangspunt wordt genomen dat alles wat verhuisbaar is onder je inboedel valt. Alles wat niet verhuisbaar is en nagelvast aan de woning zit wordt als opstal gezien.
Geen inboedel is bijvoorbeeld: dingen die vastzitten aan je huis. Zoals inbouwapparatuur in de keuken. Of een gelijmde parketvloer.
Let op: ook laminaat en behang vallen onder de inboedel! De inboedelverzekering dekt deze spullen bij ontstane verliezen door brandschade, waterschade of inbraak.