Hybride auto's zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride in staat is om ook volledig elektrisch te kunnen rijden.
Breng je alle kosten en besparingen in rekening, dan valt een milde hybride auto toch wat voordeliger uit dan een wagen op puur benzine of diesel. Een HEV-hybride is weliswaar nog zuiniger, maar voor de aanschaf van een MHEV betaal je enkele duizenden euro's minder. Dat gaat nog veel meer op voor een superzuinige PHEV.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Dankzij de mild hybride-technologie bespaar je tot 0,4 liter brandstof per 100 gereden kilometer. Respectievelijk scoren de drie motoriseringen daarmee een gemiddeld verbruik van 5,3, 5,7 en 5,8 liter per honderd kilometer.
In basis werkt een full hybrid auto hetzelfde als een mild hybrid auto. Hij ondersteunt de brandstofmotor bij zijn werk. Maar het grootste verschil is, is dat een full hybrid ook een aantal kilometers volledig elektrisch kan rijden. Dit kan soms handig zijn in de stad of om stilletjes thuis te vertrekken.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Bij mild hybrides (mHEV) wordt de brandstofmotor waar mogelijk geholpen door een kleine elektromotor die ook als generator dienstdoet. Als de auto stilstaat kan de brandstofmotor zichzelf uitschakelen. Als je weer gaat rijden slaat de verbrandingsmotor razendsnel aan en geeft de elektromotor ondersteuning.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager.
Bij een mild hybrid zijn de startmotor en de dynamo één en hetzelfde onderdeel. Deze is een stuk zwaarder uitgevoerd dan een normale dynamo en kan daarom ook meer energie omzetten in elektriciteit.
De Polestar 1 doet zijn naam eer aan: het is met afstand de PHEV met de grootste actieradius. Deze fraaie coupé kan namelijk 124 km rijden zonder dat er een beroep gedaan hoeft te worden op de verbrandingsmotor. Deze auto kun je dus gewoon gebruiken als volwaardige EV.
Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto's. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift. Hierbij dient de elektromotor alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.
De MHEV laadt de accu op tijdens het remmen. De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.