Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.
De Euro 6d standaard wordt pas in januari 2020 verplicht wordt voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en pas vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel eraan voldoen. Met andere woorden: een diesel die je in december 2020 koopt, riskeert zes jaar later, in december 2026 z'n functie te verliezen.
Welke auto's voldoen aan de Euro 6 norm? Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
De Euronorm geeft de Europese emissie- of uitstootklasse van je wagen weer, waarbij rekening wordt gehouden met de geproduceerde hoeveelheid CO2, NOx en fijnstof. Hoe hoger het cijfer (1 tot 6), hoe schoner je auto functioneert. De recentste en nieuwe wagens moeten voldoen aan de Euro 6d norm.
Euro5 is de emissienorm voor dieselvoertuigen voertuigen die in de EU in september 2010 van kracht werd.
Overal strengere normen
De normen worden ook stelselmatig strenger, zodat je vanaf 1 januari 2022 zowel in Antwerpen, Brussel als Gent het centrum nog enkel mag inrijden met een dieselwagen met de Euro 5-norm of hoger en een Euro 2 benzinewagen of recenter.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst).
heeft aangegeven dat gemeentes vanaf 2020 Euro 4-diesels mogen weren en vanaf 2025 zelfs Euro 5-diesels. Dat betekent dat je met zo'n Euro 5-auto in ieder geval nog zeven jaar overal mag rijden."
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Dit is de zesde en nieuwste euro emissienorm welke werd geïntroduceerd in September 2015. Voor dieselauto's is het toegestane NOx niveau verlaagd van 0,18 g/km bij de Euro 5 norm naar 0,08 g/km.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Er komt sowieso een uitfasering van auto's op fossiele brandstoffen. De details liggen nog niet vast, maar het voorstel dat op tafel ligt is best fors: vanaf 2027 zou het niet meer mogelijk zijn om een nieuwe wagen in te schrijven als daar een dieselmotor, benzinemotor of hybride motor in zit.
1. Peugeot 208 Active Pack 1.5 BlueHDi 100. We zetten de Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 op de eerste plek omdat de 208 in tegenstelling tot de Corsa meer een Franse identiteit heeft.
De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer.
In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 1 september 2027 geldt er een beperkte toegang voor Euro 6a & 6b-diesels.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Bijvoorbeeld: hebt u uw dieselvoertuig met euronorm 5 met buitenlandse nummerplaat al geregistreerd voor de lage-emissiezone van Antwerpen? Dan hoeft u dat niet opnieuw te doen. Dit voertuig mag tot en met 31/12/2024 de LEZ inrijden.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.
Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer. Auto's die niet op diesel rijden zijn gewoon welkom in de milieuzone.