1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Ja, het mag! Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten! Echter moet je er wel goed op letten dat beide kwaliteiten (lees: samenstellingen van de lak), met elkaar overeenkomen.
Wat is 2K autolak
2K autolak bestaat uit twee componenten, een kleurlak en een zogenoemde verharder. Deze twee componenten worden pas vlak voor het opbrengen met elkaar vermengd. Zijn de twee componenten eenmaal vermengd, is het mengsel beperkt houdbaar.
De Blanke lak 2K heeft een potlife van 48 uur bij 20 graden celcius. Bij het koel bewaren van deze spuitbus in bv. een koelkast wordt de levensduur verlengt tot wel 2 dagen.
Hoe dikker de verf op de auto gespoten wordt, hoe langer het moet uitharden tot de lak droog is. Autolak is volledig uitgehard na 24 uur. Hierna mag eventueel de lak gepolijst of geschuurd worden.
Als je de kleurlak van een gespoten auto wilt beschermen, kun je hiervoor een blanke lak gebruiken. Naast bescherming van de autolak zorgt deze voor een glansgraad van de auto. Je kunt hiervoor kiezen uit hoogglans en matte blanke lakken. Het is aan te raden een autolak altijd af te spuiten met een blanke lak.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Op donkere auto's zijn krassen eerder zichtbaar. Denk aan zwart, donkerblauw, donkerpaars en antraciet. Eigenlijk op alle stijlvolle autokleuren, al is het stijlvolle er natuurlijk wel een beetje af met een flinke kras… Lichtgrijs is de meest ideale kleur; daar zie je het minste op.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
Maak de omgeving en de auto stofvrij en breng lagen lak aan met een fijne roller. Lak die met 50% thinner gemengd is werkt het best, de verf moet een melkachtige structuur hebben. Breng de lak erg dun aan en voeg voldoende lagen toe om de lak dekkend te maken.
Spuiten van 2k-lak is het zelfde als normaal spuiten, je moet wel direct na het spuiten je materiaal schoonmaken. Bij metalic-lak adviseren ze wel om direct de blanke-lak aan te brengen (+/- na 10 min) en niet de metalic te laten uitharden.
De SprayMax 2in1 speciale 2K blanke lak is een beschermende coating voor polycarbonaat lenzen geschikt voor het verhelpen van krassen, geelheid of mistige koplampen. Zeer transparante, lichtechte en weerbestendige blanke lak.
Spuit dunne vloeiende lagen om zakkers te voorkomen. Na +- 30 minuten kan de lak worden overgespoten met een blanke lak. Een blanke lak kan in 2 lagen gespoten worden met een uitdamptijd van +- 5 minuten. Gebruik een spuitbus pistoolgreep om het gevoel van een verfspuit te evenaren.
Het verschil tussen lak en vernis is dat vernis transparant is, lak is dat niet. Met lak geef je een oppervlakte een andere, dekkende kleur, maar met vernis behoud je de originele vormen en tekening van de onderlaag.
Metallic lak is luxer
De lak is harder en daardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Vroeger was een belangrijk verschil tussen metallic lak en uni lak de extra blanke laklaag die over metallic lak werd gespoten. Tegenwoordig krijgt ook uni lak deze laag dus dat is geen specifiek voordeel meer.
Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken.
Iedere auto heeft een eigen kleurcode. Deze kleurcodes zijn internationaal bepaald. Je kunt de code vinden in je onderhoudsboekje én op een VIN-sticker (voertuig identificatienummer) die op meerdere plekken in je auto is geplakt.
De kosten variëren tussen de 1200 en 3500 euro, afhankelijk van de grootte van je auto en het soort folie. Voor een compacte middenklasser als de VW Golf moet je denken aan ongeveer 1800 euro.
Kunstharslak, ook wel alkydhars genoemd, is een goed dekkende lak op synthetische basis. Onze verfmenger maakt het mogelijk iedere gewenste uni-kleur en RAL-kleur te mengen in een alkydhars kwaliteit. Deze synthetische kunstharslak is een 1K product waardoor deze eenvoudig te verwerken is.
De spuitbus bevat 400 milliliter, dit is genoeg voor een oppervlakte van zo'n 1,5 tot 2 vierkante meter.
Na het voorbewerken van het metaal dient in bepaalde gevallen een metaalprimer aangebracht te worden voordat de metaalverf als grondverflaag op het metaal wordt geschilderd. Een primer zorgt voor een betere hechting van verf en metaal. Bij aluminium, zink en koper mag een primer niet ontbreken.
Om een auto te schuren moet je over schuurmateriaal beschikken waarmee je de oude laklaag kan schuren, eventueel roest of corrosie kan verwijderen en plamuur/primer mee kan opschuren. Voor het schuren van een auto moet je naast een schuurmachine, ook beschikken over schuurpapier hebben in verschillende groftes.