Een verslag kan ook betrekking hebben op andere gesprekken/gebeurtenissen dan een vergadering: een verslag van een gesprek, evenement, onderzoeksrapport enz. Met notulen verwijs je exclusief naar het verslag van een vergadering. In de wandelgangen worden notulen ook wel verslag genoemd.
De notulen moeten uiteindelijk een concreet en prettig leesbaar verhaal worden. De notulen moeten geen roman worden. In notulen schrijf je vaak beknopt en concreet op wat de uitkomsten en belangrijkste onderwerpen van de vergadering zijn. Beschrijf dus niet in alle details hoe de vergadering is verlopen.
De notulen van een vergadering vormen een verslag van de vergadering. De notulen worden gemaakt door de notulist of secretaris van de vergadering. Deze maakt tijdens de vergadering aantekeningen, om na afloop van de vergadering de notulen te kunnen voltooien.
Notulen zijn een kort en schriftelijk verslag van de vergadering. De secretaris schrijft tijdens de vergadering bij met wat er gezegd wordt, welke actiepunten zijn besproken, wat de stemmingen zijn en hoe tot zo'n stemmingsuitslag is gekomen.
Wie schrijft de notulen? Notulen worden door een notulist gemaakt. Dit is iemand die verantwoordelijk is om tijdens de vergadering aantekeningen te maken. Belangrijk is dat de notulist tijdens de vergadering niet te veel input hoeft te leveren, zodat diegene zich vooral kan concentreren op het notuleren.
verslag (zn) : artikel, bericht, bescheid, bulletin, geschiedenis, geschrift, historie, journaal, memorandum, notulen, proces-verbaal, protocol, rapport, relaas, reportage, verhaal, verslaggeving, vertelling. proces-verbaal (zn) : notulen, verslag.
Goede notulen maak je door je verslag zo objectief en beknopt mogelijk te schrijven. Zorg dat je op de volgende punten let: Formuleer positief/neutraal. Een verslag mag geen persoonlijke meningen of waarnemingen bevatten.
- Een gewone vergadering (goed voorbereid, begrijpelijke taal, goede werkomstandigheden): 1 uur vergaderen = 1 uur verslag schrijven. - Een pittige vergadering (je bent goed voorbereid, begrijpt niet altijd waar men over spreekt en hebt geen ideale werkomstandigheden): 1 uur vergaderen = 2 uur uitwerken.
Alle stemgerechtigden kunnen dan aangeven of de notulen kloppen, waarna gestemd wordt over het vaststellen van de notulen. Daarna zullen meestal de voorzitter en notulist van de vergadering waarin de notulen worden vastgesteld, de notulen ondertekenen.
Schrijf je verslag
Hierin beschrijf je kort en bondig waar het verslag over gaat en wat je onderzocht hebt. Analyseer nu je aantekeningen, en bepaal een logische volgorde voor je verhaal. Werk daarbij met verschillende alinea's of stukjes. In iedere alinea beschrijf je één belangrijk onderdeel of onderwerp.
Dat wil zeggen, een logische en gelijkmatige opbouw van hoofdstukken, paragrafen en alinea's. Je hebt een samenvatting, een inleiding, de hoofdstukken, resultaten, conclusies, aanbevelingen, referenties en bijlagen. Ook de lay-out van je verslag helpt mee aan een fijne structuur.
Notuleren van vergaderingen is niet verplicht. Het is wel heel verstandig om minimaal de besluiten vast te leggen in de notulen. Dat voorkomt discussie achteraf en vormt een bewijs.
Een notulist heeft in ieder geval de volgende taken: Vastleggen van algemene gegevens voorafgaand aan de vergadering: datum, tijdstip, aanwezigen en afwezigen. Leg besluiten en afspraken die gemaakt worden vast.
Goede notulen zorgen voor goede aandacht
Het vastleggen van een vergadering staat heel vaak nog niet op de to-do list. Maar juist door het vastleggen van vergaderingen kunt u de communicatie van een organisatie verbeteren en bespaart u uiteindelijk heel veel tijd.
Vaststellen van de notulen
De notulen worden gemaakt door een notulist. Dit is een persoon die geen actieve rol vervuld gedurende de vergadering maar zich uitsluitend bezighoudt met het maken van dit gespreksverslag. Het vaststellen van de notulen dient om dit gespreksverslag officieel te bekrachtigen.
Antwoord. In gewone lopende tekst en bovenaan in een brief heeft 14 april 2011 de voorkeur. De verkorte notatie krijgt streepjes of punten: 14-04-2011, 14.04.2011. In een internationale context of wanneer er op de datum gesorteerd moet kunnen worden, is de volgorde omgekeerd: 20110414, 2011-04-14.
Titelpagina: de voorkant van het verslag. Op je titelpagina zet je doorgaans de titel van het verslag, je naam, klas, docent, inleverdatum en eventueel een mooie afbeelding van het onderwerp.
In je inleiding introduceer je je onderwerp, stelt de probleemstelling op en vertelt je doelstelling en je onderzoeksvragen. Verder maak je een korte beschrijving van de onderzoeksopzet en maak je een leeswijzer.
verslag (zn) : artikel, bericht, bescheid, bulletin, geschiedenis, geschrift, historie, journaal, memorandum, notulen, proces-verbaal, protocol, rapport, relaas, reportage, verhaal, verslaggeving, vertelling.