Op zon- en feestdagen is parkeren gratis. Voorheen was het in de maand augustus gratis parkeren op straat in Parijs. Sinds 2015 is dat niet meer het geval en is het ook in augustus het betaald parkeren.
Je kunt gratis parkeren in Parijs in het Bois de Vincennes, het Bois de Boulogne of in de richting van de laan van Bel Air. Deze gebieden liggen ver van het centrum af. Als dat te ver lopen is, dan raden wij een van de parkeergarages van Parclick in Parijs aan.
In Parijs geldt betaald parkeren op straat over het algemeen tussen 9.00 en 20.00 uur. Reken op €5-€6 per uur in de binnenstad van Parijs en circa €2,50-€4 per uur in de buitenste ring van arrondissementen (18e, 17e, 16e, 15e etc.). Zie hier een kaartje op de website van de gemeente Parijs.
Parkeer je auto aan de rand van de stad, dichtbij een metrostation en pak vanaf hier de metro naar het centrum. Dit scheelt je heel wat parkeerkosten. Je zou misschien denken dat het een service is dat je gratis kunt parkeren bij je hotel, maar bij de meeste hotels moet je betalen voor je parkeerplek.
Parkeren buiten de milieuzone
Aan te raden is te parkeren op een Parking Relais die je vlakbij de grotere metrostations van de stad vindt. Op deze pagina op de website van het vervoersbedrijf van Parijs kun je een kaart bekijken.
Een actieve milieuzone mag je alleen in met een geldige milieusticker. Dat geldt ook voor voertuigen met een buitenlands kenteken. Advies: Ga je naar Frankrijk en komt je voertuig in aanmerking voor een milieusticker, bestel er dan een, voor de prijs van € 4,51 (inclusief verzendkosten) hoef je het niet te laten.
De milieusticker is alleen te bestellen op de Crit'Air website van de Franse overheid. Hier vind je een handige Nederlandse handleiding bij het (vrij onduidelijke) Franse Crit'Air-bestelformulier.
Inderdaad, bestuurders die vergeten te betalen voor parkeren op straat zijn onderworpen aan een boete van € 50 als ze geparkeerd staan in het centrum van Parijs (van 1 tot 11 district) en 35 € in perifere districten (12e tot 20e district).
* Je rijdt vanuit Nederland in gemiddeld 5 uur naar Parijs. Reken voor een heen- en terugreis met de auto zo'n €130 voor benzinekosten en €30 tolkosten. De Thalys kost (op speciale acties na) minstens €130 per retourticket per persoon.
Als je dichtbij de Eiffeltoren wilt parkeren dan kan dat in de Castorama Tour Eiffel parkeergarage. Je betaalt hier € 3,30 per uur.
Goed en betrouwbaar. Minpuntje is dat onze parkeerder geen woord Engels sprak, en ik hem Italiaans. Daarnaast kun je in de tussentijd je auto niet ophalen. Werkwijze: ze nemen je auto aan een parkeren deze ver buiten de stad, waar de parkeer kosten veel lager zijn.
Metro in Parijs
De metro is een praktisch vervoermiddel. Er is één kaartje, dat je voor alle lijnen kunt gebruiken. Ze zijn per stuk te koop, maar handiger is per tien, een carnet. (In 2021 is het systeem van carnets vervangen door de zogenaamde Navigo Easy pass, een kaartje zo groot als een betaalpas.
Milieuzones Parijs
Parijs hanteert sinds 2016 milieuzones (sinds 2017 ook voor buitenlanders). Personenauto's die de milieuzone inrijden moeten voorzien zijn van de juiste kleur milieusticker.
Parclick is de nummer één aanbieder in het online reserveren van parkeerplaatsen in Europa. Wij garanderen niet alleen jouw parkeerplaats, we doen dit tegen zeer concurrerende prijzen, met kortingen die oplopen tot 70% op de originele prijs.
Wil je in 2022 Parijs met de auto inrijden, dan moet je een milieusticker op je voorruit hebben. Zonder deze sticker, ook wel milieuvignet genoemd, mag je de milieuzone van Parijs niet in en krijg je een boete van 68 euro. Er zijn 6 verschillende milieustickers, afhankelijk van hoe 'schoon' je auto is.
Het is onmogelijk je op zondag in Parijs te vervelen. Je kunt winkelen in veel wijken van de stad, een museum bezoeken, een wandeling maken, naar muziek luisteren in de openlucht of een van de markten bezoeken. Of misschien wil je skaten, fietsen of wandelen zonder een auto tegen te komen? Of een busrit maken?
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister. Bij bijvoorbeeld de grens of een verkeerscontrole kun je staande worden gehouden en alsnog moeten betalen.
Snelheidsovertreding van meer dan 20 km/u
Overschrijding 20-50 km/h: € 135 en mogelijk een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar. Overschrijding van meer dan 50 km/h: € 1.500 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 3 jaar.
Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)? Dan krijg je een boete van 68 euro of hoger en mogelijk een rijverbod voor het voertuig. Toch valt deze boete nog mee als je het vergelijkt met andere boetes in Frankrijk.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Hier is een digitale rekening bijgevoegd waar je sticker op afgebeeld staat. Je kunt dit document uitprinten en achter je voorruit leggen. De Franse politie kan vervolgens de code inscannen en je aanvraag controleren, zelfs zonder sticker op je voorruit.