U dient de klacht schriftelijk in bij de werkgever van de beklaagde. Dat is dus de werkgever van degene waartegen de klacht zich richt. In de brief wordt deze werkgever opgeroepen om de klacht door de klachtencommissie te laten onderzoeken.
Gaat het om strafbaar grensoverschrijdend gedrag, zoals aanranding of verkrachting? Doe dan aangifte bij de politie. Slachtofferhulp kan u helpen met aangifte doen. U kunt ook hulp vragen aan maatschappelijk werk bij uw gemeente.
Wees duidelijk en beknopt
Behandel alle relevante punten, maar wees zo kort mogelijk. Vermijd het schrijven van lange brieven of e-mails – u voelt misschien de behoefte om heel gedetailleerd te schrijven, maar meestal is dit niet vereist. Maak het makkelijk leesbaar door genummerde lijsten en koppen te gebruiken om de belangrijke kwesties te markeren.
Het zijn klachten die direct over het product of de dienst gaan. 'Terechte' klachten zijn bijvoorbeeld: te laat geleverd, verkeerde aantallen geleverd.
Een klacht wordt schriftelijk ingediend en bevat namen van beklaagde(n) en getuige(n). Hierdoor kan een klacht niet anoniem worden ingediend. Een melding kan daarentegen wel anoniem worden ingediend. Een klacht wordt ingediend bij de klachtencommissie of de werkgever waar de beklaagde (werknemer) werkzaam is.
Toolbox ongewenst gedrag
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Het kan zich uiten in de vorm van seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. Een werkgever dient beleid te voeren om ongewenst gedrag tegen te gaan.
Intimidatie is strafbaar en kan leiden tot juridische consequenties, zoals boetes of gevangenisstraf. Werknemers hebben het recht op een veilige werkplek en kunnen juridische stappen ondernemen tegen daders.
Aangifte doen of een klacht indienen
Als slachtoffer of getuige van een misdrijf kan je aangifte doen of klacht indienen bij de politie. Dit kan gebeuren op de plaats van de feiten als de politie aanwezig is of in een politiekantoor.
Denk na over de belangrijkste kwestie(s) waarover u wilt klagen . Als het moeilijk is om duidelijk te zijn over uw klacht, vraag dan een vriend of supportpersoon om u te helpen met dit proces. Het probleem aan iemand anders uitleggen kan helpen om de kwesties in uw eigen geest te verhelderen.
Bij het Klachtenloket voor Consumentenzaken kunt u gratis terecht voor informatie rondom uw vraag of klacht en krijgt u richtinggevend advies over welke stappen u het best kunt zetten.
De aanhef van de brief
Na “Geachte” komt altijd een achternaam, na “Beste” een voornaam. Dus “Geachte heer” of “Beste Piet”. Na de naam zet je altijd een komma. Een instantie: Geachte heer, mevrouw, (tenzij je een naam weet, dan vermeld je die).
Of je geïntimideerd of bedreigd wordt, hangt af van wat iemand precies doet of zegt. Met intimidatie probeert iemand jouw gedrag te beïnvloeden . Bijvoorbeeld door je bang te maken, in de war te brengen of voor schut te zetten. Ook intimideert iemand soms om te laten weten hoeveel macht hij of zij over je heeft.
Vaak gaat het over een vorm van verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie.
Je werkgever moet een vertrouwenspersoon aanstellen en een procedure hebben voor het melden van intimidatie. Maar een goede werkgever kan meer doen om intimidatie te voorkomen. Denk aan voorlichting over de juiste omgangsvormen tussen werknemers.
Als je klacht indient, zal de politie je verhoren. Je klacht wordt genoteerd in een proces-verbaal (PV). Een PV is een document waarin de politie alle nuttige informatie over de gebeurtenis beschrijft.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Vormen van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld.
U kunt uw klacht indienen bij de politie met het digitale klachtformulier. U kunt uw klacht ook schriftelijk of mondeling doorgeven. U moet uw klacht indienen binnen 1 jaar na de gebeurtenis waarover u wilt klagen.
Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet.Ik zie uw reactie graag tegemoet.
De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente.
Een geldige klacht betekent dat er geldige gronden zijn voor de klacht. Als de klacht niet bevredigend wordt opgelost, kan dit een klacht voor de Ombudsman worden .