Een formele organisatie houdt in dat de taakverdelingen, functie- en taakbeschrijvingen, richtlijnen en procedures een officiceel karakter hebben. Een informele organisatie houdt in alle niet tot de formele organisatie behorende taakverdelingen en relaties.
Formele en informele organisaties verschillen in een aantal belangrijke aspecten. Formele organisaties hebben gedefinieerde structuren, gevestigde hiërarchieën en duidelijke gezagslijnen, terwijl informele organisaties vertrouwen op sociale connecties, persoonlijke relaties en onofficiële netwerken.
Het onderscheid formeel / informeel wordt ook gebruikt ook om naar het karakter van spreek- en schrijfsituaties te verwijzen. Formeel betekent dan 'zakelijk, officieel, tot het publieke domein behorend', informeel 'niet-zakelijk, ongedwongen, tot de privésfeer behorend'.
Formele macht krijgen mensen door hun (hiërarchische) positie in een organisatie.Informele macht door hun ervaring, populariteit, netwerk of expertise. Ook aspecten als etniciteit of sociale klasse spelen hierbij onbewust een belangrijke rol.
Er is onderscheid tussen formele groepen (vast omschreven doelen en normen, vastgelegde regels en procedures, bepaalde rollenstructuur en hiërarchie) en informele groepen (stilzwijgende binding zonder vastgelegde doelen en normen, rollenstructuur en hiërarchie).
Een formele organisatie houdt in dat de taakverdelingen, functie- en taakbeschrijvingen, richtlijnen en procedures een officiceel karakter hebben. Een informele organisatie houdt in alle niet tot de formele organisatie behorende taakverdelingen en relaties.
Formele groepen worden door het management gecreëerd om specifieke taken uit te voeren, hebben een hiërarchische structuur en richten zich op professionele relaties. Informele groepen worden vrijwillig gecreëerd door werknemers op basis van persoonlijke voorkeuren en interesses, hebben een losse structuur en richten zich op persoonlijke relaties.
Deze vorm van leiderschap ontstaat – als vanzelf – binnen een team, de informele leider neemt de leiding zonder dat iemand daarom heeft gevraagd. Een formele leider heeft daarentegen dus wel officieel de taak gekregen om leiding te geven, deze persoon wordt vaak aangesteld door het bestuur of door de directie.
Een informele vereniging kun je zelf oprichten, zonder notaris. De bestuurders zijn wel hoofdelijk aansprakelijk. De formele vereniging wordt wel opgericht door een notaris. De bestuurders zijn dan niet aansprakelijk, maar de vereniging is aansprakelijk.
Een informele organisatie is het geheel van relaties, processen, informatie en besluiten dat plaatsvindt buiten de organisatiestructuur van de formele organisatie.
Bijvoorbeeld: Vereisen [formeel] vs. nodig hebben [informeel] Aanschaffen [formeel] vs. kopen [informeel] Acceptabel [formeel] vs. oké [informeel]
Beste en Dag zijn informeler. Ze klinken iets persoonlijker en minder afstandelijk dan Geachte. Ze zijn bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten. De meest informele aanhef is een aanhef met een begroeting als Beste, Dag, Hallo of Hoi in combinatie met de voornaam.
De formele organisatie is het geheel van de officieel vastgestelde procedures en gezagsverhoudingen, zoals vastgesteld in het organisatieschema. De informele organisatie is de sociale structuur van de werknemers, die het werk en de gedragscodes met elkaar afstemmen.
i Vrije communicatiestroom : Informele organisatie helpt bij het tot stand brengen van een vrije communicatiestroom. Het stelt werknemers in staat om informele relaties buiten de organisatie te vormen. Dit vergemakkelijkt snellere verspreiding van informatie en helpt zo de formele organisatie.
De ene wordt geïmplementeerd via beleid en processen (dat wil zeggen het formele informatiesysteem), terwijl de andere (het informele informatiesysteem) de mensen in de organisatie met elkaar verbindt. Als er iets misgaat met het formele systeem, hebben we nog steeds ervaren mensen nodig om het te repareren (Flatau, 1988).
Formele productie vindt plaats binnen gestructureerde en gereguleerde systemen, met formele arbeidsrelaties en belastingen. Informele productie is ongeorganiseerd, ontwijkt vaak regelgeving en belastingen, en heeft vaak informele werkrelaties.
Het onderscheid tussen 'formeel' en 'informeel' komt in veel gevallen overeen met het onderscheid tussen 'schrijftaal' en 'spreektaal'. Er zijn echter woorden en uitdrukkingen die als formeel worden beschouwd, maar niet beperkt zijn tot de schrijftaal (bijvoorbeeld echter in plaats van maar).
Het is mogelijk om een informele vereniging in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor is dan wel vereist dat je statuten hebt opgesteld. Die statuten mogen dus onderhands zijn, zonder notaris.
Het grote verschil tussen informele communicatie en formele communicatie zit hem in de intentie en van wie het komt. Bij informele communicatie zijn het je collega's zelf die met elkaar communiceren en bij formele communicatie gaat het echt om een communicatiedeskundige waarvoor je bedrijf betaalt.
Een informele leider wordt gedwongen om invloed uit te oefenen met behulp van voorbeeld, gedrag en persoonlijkheid.Formeel leiderschap vereist of betrekt geen externe input tijdens besluitvorming . In tegenstelling tot informeel leiderschap, worden andere leden (zoals werknemers) betrokken of geraadpleegd bij besluitvorming.
Op die werkvloer gebeurt leren op twee manieren: formeel – de opleiding die je organiseert; en informeel – het schouderklopje bij goed werk. Het verschil tussen beide zit 'm in de structuur, tijd en doelen. En beide hebben uiteraard hun specifieke voordelen en kenmerken.
De waarde van informeel leiderschap
De waarde van een informele leider is dat hij of zij goed is in het leggen van verbindingen terwijl ze zelf ook professional zijn. Zij zijn uitgesproken zichzelf en kunnen goed communiceren. Zij denken vanuit resultaten en vanuit de klant. Zij nemen onverschrokken initiatief.
Het verschil begrijpen: Presentaties kunnen worden gecategoriseerd in formele en informele stijlen, die elk een andere aanpak vereisen. Formele presentaties zijn gestructureerd, gepland en vinden meestal plaats in professionele settings, terwijl informele presentaties meer ontspannen en spontaan zijn, vergelijkbaar met een gesprek .
Onder formele zorg verstaan we alle zorg die geleverd wordt door beroepskrachten, de betaalde zorg.Informele zorg is zorg waarvoor niet betaald wordt als dienst. Het gaat om zorg door familie, vrienden, buren of vrijwilligers.
Vrienden maken en een band opbouwen met verschillende mensen helpt hen vertrouwen en loyaliteit op te bouwen onder hun collega's, wat hen kan helpen respect te winnen. Een vermogen om naar anderen te luisteren: Informele leiders luisteren vaak naar alle standpunten voordat ze impactvolle beslissingen nemen.