Binnen de Duitse bebouwde kom, geldt dezelfde maximum snelheid als in Nederland: 50 km/u. Buiten de bebouwde kom mag je in Duitsland sneller, namelijk 100 km/u in plaats van de Nederlandse 80 km/u. Betreft het echter een weg met gescheiden rijbanen of minstens vier rijstroken, dan geldt er geen maximale snelheid.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
Daarbij gelden de volgende maximale snelheden in 2022 binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en op autosnelwegen: Met een motorvoertuig < 3500 kg: 50 | 70 of 90 | 120. Met een motorvoertuig > 3500 kg: 50 | 70 of 90 | 90.
De Autobahn is de Duitstalige versie van de autosnelweg. De term wordt gebruikt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, en aangepast in Oekraïne (Avtoban). Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen.
Op 20 september 2021 heropende de A61 weer voor verkeer richting zuiden. Op 13 december 2021 werd de A61 ook richting noorden weer geopend.
Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Geen snelheidslimiet in Duitsland
Je ziet wel steeds vaker een beperkte maximumsnelheid, bijvoorbeeld rond knooppunten, in steden en bij wegwerkzaamheden. De aanbevolen snelheid wijkt af van de maximaal toegestane snelheid. Op Duitse autobahnen geldt een adviessnelheid van 130 km/h.
Er geldt een adviessnelheid op de Duitse snelweg
Waar geen maximumsnelheid is opgegeven, geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Je mag dus harder rijden en je krijgt daar geen boete voor, maar officieel adviseert de Duitse overheid gewoon 130 km/u te rijden.
Wat je altijd over Duitsland wilde weten maar nooit durfde te vragen. Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
De toiletruimtes zijn via een betaalautomaat met tourniquet bereikbaar en de toiletbril wordt volautomatisch gereinigd. De kosten voor uw toiletbezoek bedragen €0,70, maar u ontvangt hiervoor een kortingsvoucher van €0,50, welke u kunt inleveren bij de wegrestaurants in Duitsland.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Geflitst in Duitsland
Wanneer je door rood licht rijdt kan je worden geflitst. In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320. Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
U vraagt zich af of je in Duitsland - net als als bij het CJIB - de mogelijkheid is te achterhalen of er nog een verkeersboete openstaat. In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6. De veiligste landen om te rijden zijn Noorwegen (2,0), Zweden (2,5) en Zwitserland (2,7). De gevaarlijkste wegen vind je in Zuid-Afrika met 25 dodelijke gevallen.
100 tot 130
Op de hoofdrijbaan, de weg die rechtstreeks naar Amsterdam gaat mag er 120 gereden worden. Op de parallelbaan, met alle afslagen naar Almere, geldt een snelheid van 100.