Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
Welke koelvloeistof moet ik gebruiken? Het type koelwater wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistofreservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
Koelvloeistof met een blauwe kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze blauwe vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
De oudst bekende coolant, G11, is blauw van kleur en geschikt voor oude auto's, vooral ouder dan 1997. Dit is de goedkoopste variant en wordt vaak gebruikt om te verversen.
Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.
Het koelsysteem van de auto is een gesloten systeem. Dit betekent concreet dat koelvloeistof niet 'opgebruikt' wordt. Technisch gezien zou het koelvloeistofpeil dus niet mogen dalen. Dit heeft een reden: de motor van een auto of camper heeft constante koeling nodig om optimaal te kunnen werken.
G13 is helder paars/violet van kleur en levert dezelfde uitzonderlijke koel- en antivriesprestaties als G12++. Het grootste verschil is dat er bij de productie de voorkeur is gegeven aan glycerine in plaats van glycol. De productie van glycerine is veel milieuvriendelijker dan die van glycol.
Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Bijvullen kun je zelf. Koelvloeistof kost zo'n € 10 per liter; een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van vijf liter. Met het verversen is de monteur gemiddeld een half uur bezig (€ 40).
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
In principe zijn alle koelvloeistoffen voor auto's in de basis gelijk. Ze bestaan idealiter voor ongeveer 50% uit water en voor bijna 50% uit 1,2 ethaandiol (ook (mono)ethyleenglycol). De ethyleenglycol beschermt het koelsysteem tegen bevriezing.
Met regelmaat koelvloeistof moeten bijvullen betekent zonder meer dat het koelsysteem van de auto ergens lekt. Het lekken van koelvloeistof moet zo snel mogelijk door een garage verholpen worden om schade aan de motor door bijvoorbeeld oververhitting te voorkomen.
Het is namelijk absoluut niet verstandig om kleuren te mengen met elkaar. Wanneer je koelvloeistoffen mengt met elkaar kan dit leiden tot een verstoppingen in het koelsysteem, dit kan funest zijn voor jouw auto.
Koelvloeistof G12 of ook wel G12+ genoemd is een silicaatvrije koelvloeistof. Hierdoor is er een langere levensduur en is het uitstekend geschikt voor auto's na 1997 die beschikken over een aluminium motor. Daarnaast heeft de koelvloeistof ook een beschermende functie door de toevoeging van nieuwe additieven.