In feite is robotiseren een vorm van automatiseren. Want automatiseren is een breed begrip. Zo is tekstverwerken in Microsoft Office Word een vorm van automatiseren. Vroeger typten we immers met een typemachine.
Definitie automatisering
“Automatisering is het vervangen van menselijke arbeid door machines of computers en computerprogramma's.” Het werk dat mensen eerst deden, wordt na automatisering door machines en computers gedaan. Logische processen met duidelijke regels zijn bij uitstek geschikt om te automatiseren.
De inzet van digitale technologie verandert niet alleen onze manier van werken maar uiteindelijk het hele bedrijfsproces zelf. Zo ontstaan nieuwe mogelijkheden van dienstverlening en nieuwe verdienmodellen. Software wordt hierbij de kern van een bedrijf.
Digitale automatisering gaat dus over het gebruiken van Automatiserings technieken voor gereedschappen (tools) waarmee informatie effectiever verwerkt kan worden.
Menselijke vaardigheden versus machines
Hoewel nieuwe technologieën, automatisering en robotisering dus banen doen verdwijnen, schat het WEF dat er netto een hoop banen bijkomen. De schatting is dat er 75 miljoen banen verdwijnen tot 2022 die overgenomen worden door machines, maar er komen en 133 miljoen bij.
Automatisering en robots worden al jaren algemeen beschouwd als een goede manier om de efficiëntie te vergroten, of het nou gaat om repetitieve klusjes als grasmaaien, of om het vervangen van mensen in levensgevaarlijke situaties, zoals ontmanteling van explosieven.
De komende vier jaar verdwijnen mogelijk ruim anderhalf miljoen banen als gevolg van digitalisering, meldde accountants- en adviesbureau PwC onlangs. Onder deze zogenoemde groep met 'zombiebanen' vallen voornamelijk verkoopmedewerkers, vakkenvullers, horecamedewerkers en receptionisten.
Digitalisatie, niet te verwarren met digitalisering, is een term die wordt gebruikt om het algemene proces van 'digitaal gaan' te beschrijven, zoals het verschuiven van het marketingplan van je bedrijf naar een meer digitale toekomst.
Digitaliseren vraagt o.a. om een juiste combinatie tussen software en hardware. Voor het digitaliseren van een papieren archief heb je een scanner en software nodig. Denk bijvoorbeeld aan software voor digitale factuurverwerking of digitale personeelsdossiers. Want scannen alleen maakt nog geen digitalisering.
Digitalisering verbetert de gebruikerservaring en versnelt de interactie tussen bedrijven en hun klanten. Dit resulteert in zowel betere producten als een verbeterde kostenefficiëntie. Deze fundamentele trend creëert belangrijke kansen voor bedrijven, maar de weg naar digitalisering zit ook vol uitdagingen.
Robotisering creëert werkeloosheid.
Denk hierbij aan medewerkers die dezelfde gegevens in verschillende systemen overtypen, documenten in systemen plaatsen, controles uitvoeren of mutaties verwerken. De kans bestaat dus dat medewerkers hierdoor hun baan verliezen.
Robotisering stimuleert de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. We kunnen er niet omheen. Steeds meer werk zal worden geautomatiseerd of gerobotiseerd. Een van het World Economic Forum voorspelt dat in 2022 ongeveer 42 procent van het werk zal worden uitgevoerd door machines terwijl dat nu ongeveer 29 procent is.
Robots zijn er in alle soorten en maten. Denk aan industriële robotarmen die helpen met lassen, stofzuiger Roomba, geautomatiseerde drones en zelfrijdende auto's.
Door te automatiseren kun je als bedrijf de focus leggen op het ontzorgen van de opdrachtgever. Automatisering stelt je in staat om minder tijd kwijt te zijn aan administratieve taken. Met de juiste tools heb je tevens scherp inzicht in wat er speelt en kun je sneller anticiperen op behaalde resultaten en uitkomsten.
Automatisering heeft enkele duidelijke voordelen. Voor de meeste organisaties zijn de tijd- en kostenbesparingen de belangrijkste voordelen. Maar er is meer winst te halen middels geautomatiseerde processen: Medewerkers werken efficiënter en zijn productiever.
De zich snel ontwikkelende digitalisering kent echter ook nadelen. Er wordt meer vanuit huis gewerkt waardoor meetings ook vaker digitaal plaatsvinden. Dit maakt het werk onpersoonlijker. Achter een computerscherm kan iemand zich bovendien heel anders voordoen dan hoe hij of zij in het echt is.
Intelligente digitale technologieën zoals artificial intelligence (AI), machine learning, IoT-netwerken (Internet of Things), geavanceerde analyses en robotica kunnen werkwijzen en zakendoen opnieuw uitvinden. Dit geldt ook voor de manier waarop ondernemingen met hun klanten en de wereld als geheel omgaan.
Dit is een wereld waarin het gebruik van computers, laptops, tablets, iPads en smartphones dagelijkse kost is geworden. De technieken worden voor allerlei belangrijke zaken gebruikt: in het bedrijfsleven, onderwijs, door de politiek, de media en natuurlijk ook door burgers zelf.
Digitale zorg is zorg waarbij gebruik wordt gemaakt van internet; het wordt ook wel e-health genoemd. Denk hierbij aan een consult via de webcam, online patiëntendossiers, zelfdiagnose via apps, zorgrobots en zelfs chirurgie op afstand. van de patiënt en zorgverlener.
De digitale kloof verwijst naar de kloof tussen mensen met en zonder toegang tot internet en schermen. Daarbij ging men uit van een rechtstreeks verband tussen sociale en digitale uitsluiting.
Robotisering betekent letterlijk dat het aantal taken die de robots van mensen overnemen steeds groter wordt. Robots zijn steeds beter en slimmer doordat de techniek elk jaar weer verbeterd. Hierdoor kunnen robots ook steeds meer taken en arbeid overnemen van mensen.